Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredje del: Lidelse og forkastelse - I. Gethsemane
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
111
gjerne blir møtt med. For ikke-katholske synes
som regel (og ganske naturlig) ute av stand til
at se paa sig seiv som noget andet end avslut
tede enkeltindivider, hvert helt avgrænset i sig
seiv og søkende for sig seiv. De aner ikke et
eneste glimt av visionen Kristi legeme, den mæg
tige overnaturlige organisme, hvori Guds lam al
tid lider paa en hemmelighetsfuld maate — en
organisme, hvor det ene lems kvaler trækker
gift bort fra det øvrige legeme — hvor de lem
mer som Gethsemane fortsat manifesterer sig i er
værd mest hæder.
Dette princip gaar da gjennem hele den ka
tholske Kirke fra hoved til fot. I den katholske
Kirke blir ikke alene det synlige korsoffer uop
hørlig frembaaret i alterets ophøiede mysterium
(siden det som Kristus engang gjorde, gjør Han
altid) — i en forstand; i en anden forstand i
alle dens lemmers utvendige lidelser. Men Geth
semanes indre lidelser blir uendelig fortsat paa
lignende maate. Hver sand prest i skriftestolen
kjender noget til følelsen av synd som han seiv
bærer paa den bodfærdiges vegne. «Jeg graater»,
hulket sognepresten fra Ars, den hellige Jean
Vianney, «fordi dere ikke graater.» Hver eneste
katholik vet, nåar han har faat religionsundervis
ning, hvordan han bør byde sin sorg frem som
offer for en anden sjæls skyld, for bare i den
katholske Kirke er det aapenbaret, det folk av
prester som den første pave skriver om (1. Peter
11. 9), for bare i den katholske Kirke blir den
vældio-e erundlov om stedfortrædende lidelse budt
velkommen, erkjendt og brukt, og det er denne
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>