Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredje del: Lidelse og forkastelse - VII. Korsets vei. Overblik
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
157
hævder at mennesket er opstaat og utvikler sig
tilveirs — ikke at det er faldt ned.
Eller for at si det paa en mere konkret maate.
Disse lovens tilhængere finder altid ut at al ufred
i verden har katholicismen skylden for (og det
har de mere ret i end de seiv vet om). De fleste
store syndfloder i historien efter Kristi tid er ka
tholicismen skyld i — Bartholomæusnattens mas
sakrer, inkvisitionen, den spanske Armada, intet av
alt dette vilde ha været, hvis ikke katholicismen
hadde været. Oe alle disse katastrofer og mange
flere lignende har, hvis man analyserer dem grun
dig nok, sin aarsak i katholicismens paaberopelse
av det hinsidige — en paaberopelse som mangen
gang fik urettens form. — Men den er selve katho
licismens liv. Bartholomæusnatten og inkvisitionen
kom begge av den katholske paastand, at Guds
sandhet er vigtierere end menneskers leeemlig-e
velfærd. Armadaen var inspirert av den tanke at
Kristendommens enhet — Gudsriket paa jorden
— var en storre ting end Englands nationale uav
hængighet. Slik har atter og atter ned igjennem
tiderne denne katholske paaberopelse av en over
naturlig idé — opfattet sommetider rigtig og som
metider galt — været den underlicroende aarsak
til splid og uro: fra den forstyrrede fred i Pli
nius’ provins av Romerriket og dronning Elisa
beths England indtil den sisste misstemning mellem
far og søn i et hjem, hvor katholicismen har
vundet indpas. Enstemmig fordommer denne
verdens store lovgivere og lovens opretholdere
den katholske Kirke som fienden av virkelig fred
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>