Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredje del: Lidelse og forkastelse - VII. Korsets vei. Overblik
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
158
og orden. Om dette punkt er Kaifas og Pilatus
aldeles enige, seiv om de ikke er enige om en
eneste anden ting i verden. Og ut fra sine egne
forutsætninger har de ret helt ut.
2. Dernæst har vi set, hvordan katholicismen
blir fordømt av alle religiøse samfund, hvis egent
lige idé er sandhetssøken snarere end besiddelse
av sandheten — som med sandhet mener et ideal
snarere end en række reelle og solide kjends
gjerninger. Kristus blir dømt av disse, netop fordi
Han er en levende, aandende, haandgripelig per
sonlighet som færdes med paa verdens skueplads,
istedetfor en abstraktion paa bunden av en brønd
eller en upersonlig kraft bortom stjernerne. Pilatus
dømmer Ham for dette like meget som fordi han
er en opvigler. For Herodes lykkes det ikke at
opfatte Ham av den motsatte grund — fordi
Kristus er en altfor mægtig personlighet til at
Herodes’ übetydelighet kan skjønne Ham. Begge
søker de paa sin maate efter sandhet. For den
ene bestaar den i en slags drøm, for den anden
i sensation. Sandhetens tilbedere fordømmer Sand
heten ikke mindre avgjort end Lovens tilhængere
fordømmer Lovgiveren. Kaifas som repræsentant
for den legitime sandhet, nationalreligionen, er
enig med dem.
3. Sluttelig — kunstnerne fordømmer ham.
Jeg er opmerksom paa at ofte ser det ut som
kunstnerne ikke gjør det; det er sandt at de for
søker at hylde Ham i ord, men det er bare i
anledning av saker hvori de ikke har forstaat
Ham. De elsker krucinkset av elfenben og guid,
men de hater det levende krucifiks fra Golgatha.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>