Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. B) Återlösningen med dess förutsättningar - II. C) Frälsningens (återlösningens) subjektiva tillägnelse eller trosbegreppet
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
utan genom mig» och »hvar och en som tror på mig,
han skall icke förgås, utan hafva evigt lif.»
Voigt slutar sin undersökning af de båda religionernas
återlösningslära med följande ord: »Den huddhistiska
återlösningen förtjänar icke det namn, som den
tar i anspråk för sig. Ja, den är till sitt djupaste väsen
motsatsen till återlösning. Ty den dödar den aningsfulla
längtan, som slumrar i människans bröst, längtan efter
en värld, som är renare, heligare och större än hennes
egen. Men i det den dödar denna längtan, fastkedjar
den människan vid hennes egen personlighets
trånga krets och förleder henne till den förmätna och
dåraktiga inbillningen, att hon är sin egen domare
och sin egen återlösare, korteligen att hon är sin egen
Gud. Så står i buddhistiska återlösningsläran människans
själfförgudning gent emot Guds Sons människo-
blifvande, hvilken älskat mig och utgifvit sig
själf för mig.»
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>