- Project Runeberg -  Jämförelse mellan buddhismen och kristendomen i några centrala punkter /
66

(1902) [MARC] Author: Gustaf Norrman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. D) Etik

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

tonar vikten af själf- och världs-försakelse, så framställes
icke detta såsom ändamål i sig själf, utan blott
såsom medel att så mycket kraftigare befordra andens
herravälde öfver lekamligheten och öfver världen.
Så ha i enlighet härmed fasta och askes intet
värde i och för sig, utan blott såsom medel att stegra
den positivt sedliga energien, att göra kroppen till ett
andens villiga verktyg i och för kalleseplikternas uppfyllande;
och härvid släpper den kristne aldrig ur
sikte, att »ttäv ,a öeoö xocXov sortv». Denna askes
står således fjärran från hvarje sådan skoningslöshet
mot den egna naturen, som består i godtyckliga umbäranden
och försakelser (Kol. 2: 23). Den rätta
askesen har fått sitt uttryck i 1 Tim. 4: 7 f.

Hvad lidandet angår, så flyr icke den kristne
detsamma (såsom buddhismen), utan »bär sitt kors»,
emedan han i lidandet ser en genomgång till härlighet
och ett kraftigt uppfostringsmedel — när det nämligen
bäres i Jesu efterföljd och i hans kraft. Det
blir då ett »ljufligt ok, en lätt börda.»

Äfven den stilla kontemplationen är i full öfverensstämmelse
med kristendomens ande; men den tillmätes
blott da realt värde, om den får tjäna till att
oka andens, ja hela personlighetens spänstighet vid
uppfyllandet af de sedliga uppgifterna. Såsom kontemplationens
regulator ställes därför alltid bönen89
samt skriftordets betraktande och praktiska tillämpande
i lifvet.

Passiviteten syftar dock således äfven den till
aktivitet, negativiteten till positivt »Verhalten», världsförsakelse
till världsherravälde.

Och vid allt detta vet icke kristendomen (såsom

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Mar 5 14:20:23 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/buddhkrist/0068.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free