- Project Runeberg -  Jämförelse mellan buddhismen och kristendomen i några centrala punkter /
70

(1902) [MARC] Author: Gustaf Norrman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Anmärkningar

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

för tänkaren äro vardandets stora ordningar fattbara;
tänkaren allena kan finna väg genom detta vardande
till evig frid». S. 239.

Att äfven Buddha själf var medveten om, hur
svårtillgänglig hans lära skulle bli för det stora flertalet, visa
hans egna ord sådana som dessa: »Svårt skall det bli
för mänskligheten att fatta kausalitetslagen, kedjan af
orsaker och verkningar. Och äfven detta blir svårt för
henne att förstå: upphörandet af alla gestaltningar,
afståendet från allt jordiskt, begärets utslocknande,
dödandet af hvarje önskan, änden, Nirvâna». (Jfr Oldenb.
s. 234). Genom dessa och liknande uttalanden göres
ju redan 1 princip en alldeles påtaglig inskränkning i den
universalistiska tendensen. Jfr Tiele, I s. 166, där han,
som eljest betonar buddhismens universalistiska karaktär,
dock erkänner, att buddhismen icke »med fullkomligt klart
medvetande» fattat den universalistiska principen (l.
mänskligheten såsom en enhet).

10 (S. 15) Om denna få vi anledning att tala än
mer, när det blir fråga om buddhismens
återlösningsbegrepp.

11 (S. 15) Detta erkänner äfven Høffding (s. 271),
då han säger: »En Folkereligion er Buddhismen først
bleven gennem de Legender, der knyttedes till
Buddha-skikkelsen og gennem de Kultusformer, der optoges fra
den ældre indiske Religion, saavel som gennem en
starkere Betoning af den aktive Menneskekærlighed.»

12 (S. 16) I den nämnda liknelsen om
senapskornet (Matt. 13: 31 f.) betonas himmelrikets universella
tendens i yttre (kvantitativt) afseende; i liknelsen om
surdegen (Matt. 13: 33) åter i inre (kvalitativt) afseende.
Jfr Tiele I, s. 181. Jfr Høffdings afvikande uppfattning
s. 323.

13 (S. 16) Jfr liknelsen Luk. 14: 16–24 (först
kallelse till judafolket, så till hedningarna).

14 (S. 18) Se t. ex. Apg. 1: 8: »I skolen vara mina
vittnen både i Jerusalem och i hela Judeen och
Samarien och intill jordens ände». Vidare Apg. 2: 1 ff., hur

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Mar 5 14:20:23 2024 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/buddhkrist/0072.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free