- Project Runeberg -  Handbok i Musikens Historia från Fornverlden intill Nutiden /
106

(1862) [MARC] Author: Carl Vilhelm Bauck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Nyare Historien - Tyskland

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

italiensk operateater, och en tysk tonkonstnär gällde
ingenting, förrän han studerat uti Italien. Någon tysk
opera fanns sålunda ännu icke i sednare hälften af
1600-talet. Men efterhand började man äfven i de
lägre regionerna söka med egna krafter,
tillvägabrin-ga något dylikt, och det var isynnerhet från de
förmögnare handelsstäderna, som dessa försök utgingo.
•Hamburg utmärkte sig synnerligast i detta hänseende
och utgjorde temligen länge medelpunkten för den
inhemska operam

I Hamburg begaf det sig nemligen, år 1678,
att tvenne lärda licentiater och en organist
sammanträdde, för att derstädes grunda en stående operascen.
En samtida författare förtäljer att de “för detta
ändamål uppbyggde ett hus, och bringade de
musikaliska skådespelen i- ordentlig gång; när allt var
färdigt, öppnade de theatrum med en andelig materia,
benämd Adam och Eva, bragt; i musik af hr
kapellmästaren Theile; poesien var af hr Richter, en
kejserlig krönt poet“. Theile var elev af Schiitz och
dog i Naumburg 1724. I en allegorisk prolog
uppträda de fyra elementeraa och komplimentera
Hamburgarna, och sjelfva pjesen, som föregår ömsom i
himlen, på jorden, i paradiset och i helvetet,
beskrif-ver utförligen Lucifers fall, de första menniskornäs
skapelse, afgrundsandarnes länker, syndafallet,
ormens bestraffande och slutligen Christi uppträdande
ined löfte om återlösning. — Musiken har gått
förlorad, men den rimade dialogen utvisar körer, duetter
och arier, hvilka man endast får tänka sig i reciter
tivartad behandling. Derpå följde flera sådane
stycken, alla åf bibliskt innehåll, hvaribland det

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:53:57 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bwmuhist/0118.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free