- Project Runeberg -  Om Lunde-Kanniken Christiern Pedersen og hans Skrifter /
198

(1882) [MARC] Author: Carl Joakim Brandt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

198 I Landflygtighed 1526—32.

”rodfæstede Kjærlighed til og indgroede Ærbødighed for den
hellige Skrift i sin Helhed og som den af Kirken var over-
leveret, stræbte han i al Beskedenhed åt hævde sit og
den ældre Kirkes Standpunkt.
Luther havde i Fortalen til det første Oplag givet
kristne Læsere en Anvisning, som han siden udelod, til
selv at dømme om, hvilke der var de bedste af Bøgerne,
og det var da st. Johannes” Evangelium og st. Pavli Breve,
især det til Romer-Menigheden, samt st. Peters første
Brev. De vår »den rette Kjærne og Marv i alle Bøgerne«;
thi: »i dem finder du ikke meget af Christi Gjerning og
Mirakler beskrevet, men du finder mesterlig fremhævet,
hvordan Troen paa Christus overvinder Synd, Død og Hel-
vede, og giver Livet, Retfærdighed og Salighed, og det er
som du har hørt den rette Art af Evangeliet.« Fremdeles:
Johannes Evangelion er det eneste fine rette Hoved-
Evangelion, og langt, langt at foretrække og højere at
skatte end de andre tre. Ligeledes har st. Pavli og st.
Peters Epistler stort Fortrin for de tre Evangelier af Mat-
thæos, Markos og Lukas.« Næst Romer-Brevet sætter
Luther Galater-Brevet og udtaler saa den Dom over Jakobs
Brev, der vakte saa stor Forargelse: »det er et rigtigt
Straabrev (ezn recht strohern Epistel) i Sammenligning
med dem, thi det har dog ingen evangelisk Art ved sig«.
I OQverensstemmelse hermed satte han saa Hebræer-Brevet,
Jakobs og Judæ Breve, næst Johannes Aabenbaring, sidst
i Samlingen, og i Fortalen til det førstnævnte hedder det:
»Hidtil har vi haft det ny Testamentes rette sikre Hoyved-
bøger. Disse fire efterfølgende har fra Arilds Tid (vor
Zeiten) haft en anden Anseelse.« Han giver sine Grunde.
hvorfor Hebræer-Brevet ikke kan være fra en Apostel (Kap.
2, 3), mindst fra Pavlus, hvis Lærdom modsiges i Kap.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 18:49:13 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/cpedersen/0206.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free