Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 2. Reformationen
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Form af gode Gerninger samt Betaling for Messe. De to Arter
Mærker, der udleveres for Nadver og Messe, er lidt forskellige,
for saa vidt i Nadveren nyder man selv Kristi Legeme, i Messen
derimod nyder Præsten baade det og Kristi Blod for en. Men dette
er mindre vigtigt; det væsentlige er, at Kirken giver afgørende
Vederlag ved hver Gang ifølge sin Magtfuldkommenhed at dræbe
Kristus paany, gentage hans Offerdød til Gunst for Ejeren af
Beviset. Ved et hemmeligt Tryk noteres dette samtidigt i Himlen,
afstempies i Kristo. Herved er al Misbrug umuliggjort. Naar
Ejeren af Beviset efter Døden vil indkassere sin Salighed,
afkortes der ham ved Kontrollen i Skærsilden akkurat saa meget i
den forudgaaende Renselses Pine, som svarer til hans indbetalte
Indskud. – Alt er saaledes i den skønneste Orden, og der er ikke
Spor af Grund til at raabe Allarm. Kirken hviler nu som fordum og
i al Evighed paa Herrens Klippegrund. Tider og Former skifter, men
det guddommelige Indhold er det samme. Derfor er Svaret paa Livets
det store Spørgsmaal: "Ved hvem bliver man salig?" – tilsyneladende
forskelligt - dog det ene og samme: "Ved Kristus, ved Kirken, ved
Paven, ved Messen".
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>