- Project Runeberg -  Dagligt Liv i Norden i det sekstende Aarhundrede / III Bog. Boliger: Herregaarde og Slotte /
148

(1914-1915) [MARC] Author: Tr. Fr. Troels-Lund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Vandkunst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

aldrig svigte, naar det gjaldt nye Tilskud til Lensmanden paa
Hveen, og denne staa sin Herre bi med Raad og Daad, selv hvor
Maalet var at lade hans eget Værk træde i Skygge. Det var Tyge
Brahe, der fik en væsentlig Andel i, at Vandkunsten paa
Kronborg blev smykket paa en enestaaende Maade.

Det havde tidligere været anset for overdaadig Udstyrelse at
anbringe Springvand i en Kumme eller et Bassin af hugne Sten.
Nu gik Frederik den Anden et Skridt videre og bestilte hos en
Kunstner i Nurnberg et storartet Metalarbejde, hvis Lige ikke
før var set i Norden, og som baade ved sin Størrelse og Pragt
maatte synes uovertræffeligt. Det var rimeligvis Tyge Brahe,
der henledede Kongens Opmærksomhed paa Kunstneren, hvem han
vel under sit langvarige Ophold i Bajern havde lært at kende,
I hvert Fald var det ham, der i den lange Ventetid mellem
Bestillingen og dens Udførelse var Mellemmand mellem Parterne
og havde det lidet taknemmelige Hverv at tage Stødene af.[1]

Thi mere end een Gang var Kongen nær ved at tabe Taalmodigheden
med denne Mester, der evigt forlangte Forskud, men aldrig blev
færdig. Omvendt var det for Georg Labenwolf heller ingen let
Sag at støbe Broncefigurer af ubetalte Anvisninger; Arbejdet
var dertil saa stort, at det selv i bedste Fald maatte kræve
Aaringer til Udførelse. Utallige Breve blev da vekslede, fyldte
med Bebrejdelser og Undskyldninger. Borgmestre og Raad i
Nürnberg blev sat i Bevægelse og Kunstneren tilsidst truet med,
at han selv kunde beholde sit Arbejde, hvis han nu ikke snart
blev færdig. Saa slog da endelig den forventede Stund. Den
første Due med Olieblad var et Brev til Tyge Brahe fra en
ærbødig Ven i Nürnberg med indlagte hele fem Indskrifter til
behageligt Udvalg.[2] Snart efter kunde det meldes,
at nu var alting vel indpakket og paa Vejen.

Førend Georg Labenwolf sendte sit storartede Arbejde bort, dette
Arbejde, hvormed.han havde syslet i seks samfulde Aar, det
største han vel nogensinde vilde komme til at udføre, beredte
han sig og sine Bysbørn en Festdag. Med Øvrighedens Tilladelse
lod han Værket udstille paa offentlig Plads i Nürnberg. Alle
Vandstraalerne spillede, saa at enhver kunde til Afsked beundre
dette Kunstværk, der snart skulde bringe Niirnbergs og Mesterens
Ry til det fjærne Danmark. Det vandt fortjent Bifald, og


[1]
Friis: Saml. t. dansk Bygn.- og Kunsthist. S. 310-24.
[2] Om de mange vekslede Breve samt Indskrifterne
se Friis ovenn. Sted.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:00:36 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dagligt/3/0150.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free