Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Edgard Høyer - Peter Andreas Rosenberg
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
han vælger, og hans Sceneheld har derfor været i høj Grad skiftende. I
Opfindsomhed, hvor det gjælder Handling og Komposition, tildels ogsaa i
Replikens Lethed og Slagfærdighed, røber han sig som den fødte
Dramatiker. Hans Stykker rummer mere scenisk Virkning, end der findes hos de
fleste andre samtidige dramatiske Forfattere; men der kan nu og da spores
ligesom en ikke tilstrækkelig aarvaagen Selvkritik, og dette har kunnet
forspilde Sejren. Alligevel hører Edgard Høyer til de moderne danske
Dramatikere, hvis Arbejder har opnaaet det største Antal Opførelser, ikke
blot herhjemme, men ogsaa i Udlandet. Han debuterede med et 4 Akts
Lystspil „Dristig vovet –“, der opførtes 1ste Gang paa det kgl. Teater
26. Decbr. 1888, men kun naaede fem Forestillinger. Større Held havde
han med sit følgende Arbejde: „I Ravnekrogen“, Skuespil i 4 Akter (det
kgl. Teater 1891, senere opført paa Dagmarteatret), og derefter fulgte paa
det sidstnævnte Teater en Række Arbejder, hvoraf flere har gjort stor Lykke
og er gaaede mangfoldige Gange over Scenen. Blandt disse er særlig at
nævne „Scenens Børn“, Komedie i 5 Akter (1895), „Familien Jensen“,
Komedie i 4 Akter (1897) med Motiver hentede fra kjøbenhavnsk Variété-
og Smaaborgerliv, og „Tante Cramers Testamente“, Lystspil i 4 Akter (1904).
Til denne Forf.’s dygtigst formede Arbejder maa ogsaa regnes „Etatsraadens
Stiftelse“ (opf. paa Dagmarteatret 1895, paa Casino 1901).
P. A. Rosenberg. |
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>