- Project Runeberg -  Ett försök att uppvisa darwinismens öfverensstämmelse med en rationelt idealistisk verldsåskådning /
27

(1874) [MARC] Author: Lawrence Heap Åberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

nella idealismen äter står Darwinismen alt för väl till
sammans, ja, dessa båda åsigter komplettera hvarandra
ömsesidigt. Utan antagandet af en öfversinlig verklighet
stannar Darwinismen vid utvecklingen och det högres
framträdande ur det lägre såsom vid olösliga gåtor
och rationalismen å sin sida hänvisar på det närmast
lägre såsom vilkor och förutsättning för det högres
framträdande i sinneverlden.

Och huru går det mod de beskyllningar, man hört
uttalade mot Darwin, att hans lära vore en gengångare
från själfva Heraklitianismen? Alt växlar och förändras,
det är sant, men blott i vår ändliga verld. Öfver
denna står en annan och högre, som ej rubbas af
växlingen eller skakas af förgängelsen. Vi anse oss
äfven böra upptaga en annan invändning mot Darwin,
som, om den än ligger något på sidan om vårt ämne,
likväl ej torde böra lemnas alldeles utan afseende. Man
har emot honom framhållit den stora olikheten mellan
människans och de lägre djurens själsförmögenheter.
”Att människan är begåfvad med högre själsförmögenheter,
h vilka icke delas af de lägre djuren” bör på intet
sätt bestridas, då nämligen frågan är, ej om hvad de
senare potentia äro, utan hvad de äro i sin aktualitet.
Men om man däraf drager den slutsatsen, att människan
ej kan härstamma från något lägre djur, så må
man blott erinra sig, att den fullt utbildade människan
”är begåfvad med själsförmögenheter, hvilka icke delas”
af det nyfödda barnet. Men antagligen är dock sambandet
närmare mellan. hvarje varelse under olika sferer
af hennes existens eller stadier i hennes utveckling än
mellan den civiliserade människan i det I9:de århundradet
och hennes stamfäder i den aflägsnaste forntid.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:23:44 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/darwinism/0029.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free