Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Frølich, Johannes Frederik, 1806-60, Komponist
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
kunde kun give ham en tarvelig Opdragelse, og sin første musikalske
Undervisning fik han af Kapelmusikus Kittler, som var gift med
hans ældre Søster; men efter at hans usædvanlige og tidlig
udviklede Talent – han var allerede som 8 Aars Dreng optraadt
paa en Koncert, hvor han udførte Musiknumre baade paa Violin,
Klaver og Fløjte – havde tiltrukket sig Weyses og andres
Opmærksomhed, fandt han en Velynder i Kammerraad Bang til
Nørager, som sørgede for, at han kom i en ordentlig Skole, og skaffede
ham Undervisning i Violin hos Koncertmester C. Schall. I sit
15. Aar blev han ansat som Violinistelev i Kapellet, hvor hans
ældre Broder Joseph var ansat som Violoncellist og senere som
Fløjtist, og optraadte derefter første Gang som Solospiller i 1824
med en Koncert af Spohr. Gjennem sin Svoger Kittler blev han
bekjendt med Kuhlau, i hvis Hjem han kom, og som interesserede sig
meget for den begavede unge Mand.
Han begyndte nu snart at udfolde en betydelig og lovende
Komponistvirksomhed. Han skrev en Introduktion og Polonaise
for Violin med Orkester, Op. 6, samt 2 Violinkoncerter, Op. 3 og 7
(1825), en Koncertino for Violin, Op. 14 (1826), en dito med 4 oblig.
Horn, Op. 20 (1827), Strygekvartetter, Op. i (1825), 15 og 17 (1827),
Ouverturer til «Kong Salomon og Jørgen Hattemager» (1825) og til
«Freias Alter» (1828) samt flere mindre Orkestersager, end videre
forskjellige Kompositioner for Horn, hvilket Instrument Venskabet
med Skuespiller Nielsen, der var Dilettant paa Valdhorn, vakte
hans Interesse for, deriblandt en Kvartet for 4 Horn, Op. 19 (1827),
og en Introduktion og Rondo for Horn med Orkester, Op. 24 (1829),
en Sonate i A-Mol for Piano og Fløjte, m. m.
Efter at han i 1827 var bleven ansat som 2. Syngemester ved
det kgl. Theater, i hvilken Stilling han gjorde sig meget fortjent af
Korets Uddannelse, tiltraadte han med Understøttelse af Fonden
ad usus publicos i Foraaret 1829 en Udenlandsrejse. Han besøgte
Tyskland, hvor han i Frankfurt a. M. fuldendte Musikken til
Syngespillet «Natten før Brylluppet», opholdt sig et halvt Aar i Paris,
hvor han fandt Anerkjendelse af Cherubini og Halévy, havde
Omgang med Moscheles og Hornisten Dauprat og komponerede en
Violinkoncert, Op. 30, og rejste der fra i 1830 til Rom, hvor han
under flittigt Arbejde (han komponerede i Rom en stor Symfoni,
Op. 33, et af hans betydeligste Værker) og i Omgang med
Thorvaldsen, Bissen, L. Bødtcher og mange andre tilbragte et indholdsrigt
Aar. I 1831 vendte han hjem. – Hans Syngespil «Natten før
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>