- Project Runeberg -  Den sanna kristna religionen /
126

(1892) [MARC] Author: Emanuel Swedenborg Translator: Adolph Theodor Boyesen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

äfven enligt Ordet, men likväl finnes knappast fem ibland
hundra, eller femtio bland tusen, som veta det. Orsaken
dertill är läran om rättfärdiggörelse medelst tro allena, åt hvilken
de fleste af presterskapet, som för äreposter och vinning
eftersträfva lärdomsrykte, med all ifver hängifva sig, så att denna
lära nu leder och intager hela deras själ till minsta delar,
och emedan hon berusat deras tankar likasom vinspriten, som
kallas alkohol, så hafva de, likasom druckne, icke sett detta
kyrkans allra väsentligaste, att Jehovah Gud nedsteg och
antog Menniskoväsen, då det likväl är endast medelst detta
Ettblifvande som en menniska kan ernå förbindelse med Gud,
och derigenom frälsning. Att frälsningen beror af kunskapen
om och erkännandet af Gud, må vara klart för en hvar som
öfverväger, att Gud är allt i alla ting, som höra till himlen,
och följaktligen allt i allt, som hör till kyrkan, följaktligen
också i allt, som hör till Gudläran. Men först skall här
bevisas, att Fadrens och Sonens Förening eller Gudomsväsendets
och Menniskoväsendets Förening i Herren är såsom föreningen
mellan själen och kroppen, och sedan, att denna Förening är
ömsesidig. En förening såsom mellan själen och kroppen är
faststäld i Athanasii trosbekännelse, som i hela den kristna
verlden är antagen såsom läran om Gud; och deri står det
skrifvet: »Vår Herre Jesus Kristus är Gud och Menniska, och
fastän Han är Gud och Menniska, äro likväl icke tvä, utan En
Kristus. Han är En, emedan Guddomsväsendet upptagit till Sig
Menniskoväsendet; ja, Han är alldeles En, och Han är En Person,
ty likasom själen och kroppen är en menniska, så är Gud och
Menniska En Kristus».
Här menar man, att det är en sådan
förening mellan Guds Son af evighet och Sonen född i
tiden, men emedan Gud är En och icke tre, så
öfverensstämmer denna lära med Ordet, då denna förening förstås såsom
föreningen med den Ende Gud af evighet. I Ordet står det
skrifvet: »att Han är aflad af Jehovah Fadren, Luk. 1: 34, 35.
Af Fadren hade han själen och lifvet, och derför säger Han:
»Jag och Fadren äro Ett», Joh. 10: 30; »att den, som ser och
känner Honom, ser och känner Fadren»,
Joh. 14: 9. »Om I
känden Mig, känden I ock min Fader»,
Joh, 8: 19. »Den, som
undfår Mig, han undfår Den, som har sändt Mig»,
Joh. 13:
20; att Han är i Fadrens sköte, Joh. 1: 18; »att allt det
Fadren har, är Hans,
Joh. 16: 15; att Han kallas Evighets-Fader,
Es. 9: 5, att Han derför har magt öfver allt kött, Joh. 17:
2, samt all magt i himmel och på jord, Matt. 28: 18. Af
dessa och flere ställen i Ordet kan man klart inse, att
Föreningen mellan Fadren och Honom är såsom föreningen mellan

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:43:09 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/densanna/0148.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free