- Project Runeberg -  Den sanna kristna religionen /
405

(1892) [MARC] Author: Emanuel Swedenborg Translator: Adolph Theodor Boyesen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

031 TRON. 405

deras sinne, likasom Han bor i dess öfre. Så bilda de
viljans tillstånd till kärlekens och menniskokärlekens inflytelse
och förståndets tillstånd till visdomens och trons inflytelse,
och följaktligen till Guds emottagande. Men de onde stänga
vägen för denna inflytelse genom åtskilliga köttets
begärelser och andliga orenligheter, som lägga sig emot och hindra
dess framgång. Dock bor Gud med hela Sitt Guddomliga
väsen i deras öfre ängd och gifver dem förmåga att vilja
det goda och förstå det sanna - en förmåga, som hvarje
menniska har, och som hon alldeles icke skulle hafva, om
icke lif af Gud innebodde i hennes själ. Att äfven de onde
hafva denna förmåga, har blifvit mig gifvet att veta af
fler-faldig erfarenhet. Att hvar och en emottager lif af Gud
efter sin form, kan visas genom jemförelser med alla slags
växter. Hvarje träd, hvarje stor och liten buske och hvarje
gräsväxt emottager inflytelse af värmen och ljuset efter sin form,
således icke allenast det, som tjenar till god nytta, utan
äfven det, som är till ond nytta, och solen med sin värme
förändrar icke deras former, men formerna i sig sjelf förändra
solens verkningar. Likaså är det med stenrikets föremål.
Hvart enda af dem, så väl det ädla som det värdelösa,
emottager inflytelse efter formen af sina delars väfnad, således
den ena stenen, bergarten och metallen på olika och annat
sätt, än den andra; några af dem skifta med de skönaste
färger, andra genomsläppa ljuset utan färgskiftning, och andra
hopblanda och förqväfva det hos sig. Af dessa få exempel
kan man inse, att likasom verldens sol med sin värme och
sitt ljus är lika närvarande i det ena föremålet som i det
andra, men att de emottagande formerna förändra hennes
verkningar, så är ock Herren genom himlens sol, i hvars
midt Han är, närvarande med sin värme, som i sitt väsen är
kärlek, och med sitt ljus, som i sitt väsen är visdom, men
att menniskans form, som är danad eller inbragdt genom
hennes lifstillstånd, förändrar verkningarne, följaktligen att
Herren icke är skuld till, att menniskan icke blifver pånyttfödd
och salig, utan att det är menniskan sjelf.

367. IV. Att en menniska, som åtskiljer Herren, Kärleken och
Tron, är icke någon emottagande Form, utan en förstörande form.

Den, som skiljer Herren från kärleken och tron, han
ekiljer lifvet ifrån dem, och när lifvet är frånskildt, äro
kärlek och tro antingen icke till, eller äro de missbildningar.
Att Herren är sjelfva Lifvet, kan ses i det föregående, n. 358.
Den, som erkänner Herren men frånskiljer kärleken, han er~
känner Honom blott med lapparne. Hans erkännande och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:43:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/densanna/0427.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free