Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
OM DEN FEIA VILJAN. 559
detsamma ifrån himlen, utanr att komina ned på jorden?
Hvarför har Han icke medelst Återlösningen frälsat hela
menni-ekoslägtet, ingen undantagen? och hvarf or o skall djefvulen
sedan kunna förmå mer hos menniskan än Återlösaren?
Hvarför finnes ett helvete? Hade icke Gud af sin Allmagt
kunnat, och kan Han icke förstöra det eller befria alla derifrån
och göra dem till himmelska änglar? Hvarför sker en
Yttersta dom? Kan Han icke öfverflytta alla bockar från vänster
till höger och göra dem till får? Hvarför nedkastade Han
drakens änglar och draken sjelf ifrån himlen, och hvarför
förvandlade Han dern icke till Mikaels änglar? Hvarför
gifver Han icke alla tro och tillräknar dem Sonens
rättfärdighet och således förlåter dem deras synder samt rättfärdiggör
och helgar dem? Hvarför låter Han icke djuren på marken,
foglarne under himlen och fiskarne i hafvet tala samt gifver
dem förstånd och inför dem tillika med menniskorna i
himlen? Hvarför har Han icke gjort eller hvarför gör Han icke
nu hela verlden till ett paradis, der intet träd vore för
kunskapen om godt och ondt, ej heller någon orm, och der alla
kullar flödade af ädla drufsafter och frambragte rent guld
och silfver, så att alla der såsom Guds afbilder lefde i jubel
och sång, och således i beständiga festligheter och fröjder?
Vore icke allt detta värdigt en allsrnägtig Gud? utom flera
dylika frågor. Men, min vän, allt detta är fåviskt tal.
Guddomlig Allmagt finnes icke utan ordning. Gud sjelf är
ordningen, och emedan allt är skapadt af Gud, så är det också
skapadt af ordningen, i ordningen och till ordningen. Det
är en ordning, hvartill menniskan är gjord, och den består
deruti, att hennes välsignelse eller förbannelse beror af
hennes fria vilja i andliga ting. Ty menniskan kunde - såsom
förut är sagdt - icke skapas utan fri vilja, icke heller djur,
foglar och fiskar. Dock hafva dessa blott naturlig fri vilja,
men menniskan har på samma gång både naturlig och
andlig fri vilja.
503. Härtill vill jag lägga följande Minnesvärdigheter:
Den Första. Jag hörde en gång, att ett möte var
samman-kalladt i den andliga verlden, och att man skulle öfverlägga
om menniskans fria vilja i andliga ting. De närvarande voro
lärde från alla väderstreck, och i den verlden, der de förut
lefvat, hade de tänkt mycket på detta ämne, och många af
dem hade bevistat större och mindre kyrkomöten, såväl före
som efter det Nicenska. De samlades i ett rundt tempel likt
Eoms Pantheon, som fordom var helgadt till alla gudars
dyrkan, och sedan af den påfliga stolen var invigdt till alla marty-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>