- Project Runeberg -  Den sanna kristna religionen /
670

(1892) [MARC] Author: Emanuel Swedenborg Translator: Adolph Theodor Boyesen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

670 DEN SANNA KRISTNA RELIGIONEN.

gon, Filistéernas gud, när Guds ark fördes in i hans tempel?
Jag fruktar att det kunde ske med mig såsom med honom,
ty han mistade sitt hufvud, och man fann hans händer
liggande på tröskeln, l Sam. 5: 4; och jag förmår icke heller
mer än Beelsebub, Bkrons Gud, som enligt betydelsen af
hans namn endast kunde bortjaga flugor?» Att man nu för
tiden tror på en sådan vanmagt i andliga ting, kan man se
af hvad förut är anfördt om den Fria Viljan, n. 464.

631. Hvad nu angår första delen af denna
tillräknandets tvåfaldighet rörande menniskans frälsning, hvilken del
består i ett godtyckligt tillräknande af Kristi förtjenst, hvaraf
salighet skall vara en följd, så hafva denna läras förfäktare
olika åsigter. Somliga säga, att detta tillräknande är
oin-pkränkt och af fri magt och tillfaller dem, hvilkas yttre
eller inre form behagar; andra påstå, att tillräknandet sker på
grund af Guds förutvetande och meddelas dem, hos hvilka
nåden är ingjuten, och på hvilka denna tro kan tillämpas;
men dessa två meningar sigta åt ett och samma mål och
äro likasom två ögon som hafva en och samma sten till
föremål, eller likasom två öron som lyssna till en och samma
sång. Vid första påseendet ser det ut, som ginge de båda
i olika rigtning, men likväl förena de sig vid slutet och hafva
samma syfte; ty när beggedera framhålla en fullkomlig
oför-rnögenhet i andliga ting och utesluta ifrån tron all
menniskans verksamhet, så följer deraf, att den nåd som
emottager tron - antingen den ingjutes efter godtycke eller
förutvetande - är en likadan utkorelse, ty om den nåd, som
kallas förekommande nåd, vore allmän, så skulle menniskans
tillämpande af någon egen förmåga läggas dertill, men
sådant förkastas dock likasom en spetälska. Deraf kommer
det, a# ingen vet mer än en stock eller sten, om han af
nåd har fått denna tro, eller huru den var beskaffad då den
blef ingjuten, ty det gifves icke något tecken som vitnar
derom, då man förnekar menniskan kärlek, gudsfruktan,
bemödande om ett nytt lefverne och en fri förmåga att göra
godt så väl som ondt. De tecken, som sägas vitna om denna
tro hos menniskan, äro alla narraktiga, och kunna liknas vid
de gamles spådomar af foglarnes flygt, eller stjerntydares
förutsägelser af stjernorna eller spelares af tärningkasten.
Dylika och ännu större narraktigheter följa af läran om
Herrens tillräknade rättfärdighet, hvilken tillika med tron -
som kallas denna rättfärdighet, - införes hos den utvalda
menniskan.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:43:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/densanna/0692.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free