- Project Runeberg -  Dickens och hans romaner /
57

(1947) [MARC] Author: Martin Lamm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Pickwick-klubben

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

^Eiîixæiîæüæiîia;
Pickwick-klubben
Dickens har tagit intryck av den särskilt i en del sentimentala
glansnummer i sina senare romaner. Men i det hela taget står
han dock rätt främmande för den: en gång har han bedyrat,
att Richardson aldrig varit hans favorit.
Med en helt annan värme uttalar sig Dickens om det andra
romanslaget, äventyrsromanen, som leder sitt ursprung ur den
spanska skälmromanen, får sitt stora mästerverk i Don Quijote
och sedan med Defoe blir engelsk och förvandlas till realis-
tisk borgerlig familjeroman med Fielding och Smollett. Då
Dickens i David Copperfield skildrar sin hjältes barndoms-
läsning i faderns bokskåp — en passage som ordagrant åter-
går på hans självbiografiska fragment — är det just dessa
romaner han dröjer vid. Han berättar hur han identifierade
sig med deras hjältar, hur han en hel vecka var Tom Jones
och en hel månad fasthöll vid den föreställningen att han
var Roderick Random. Han lokaliserade alla dessa romaners
fantastiska händelser till sin lilla barndomsstad, inbillade sig
att den ene hjälten stannade vid grinden till hans hem för
att vila sig och att andra hjältar råkades på ortens lilla värds-
hus. Dickens är arvtagare och fullföljare av dessa traditioner,
som han fört till deras högsta konstnärliga fulländning.
Äventyrsromanen går tillbaka till den folkliga berättelsen:
Schiick har framhållit att det redan under senantiken finns
dylika romaner. Bortser man från prosaformen, kan man gå
ett steg längre tillbaka och börja med Odysseen, en sjöroman
likaväl som Smolletts och Marryats romaner.
Det öppna havet med dess sjörövare eller den oändliga
landsvägen med dess lika farofyllda värdshus äro äventyrs-
romanens rätta element. Också verk som skrivits i helt annat
syfte utmynna till sist i landsvägsodysséens romantik. Det
gäller redan Don Quijote, som börjar som en satir över
Amadisromanernas förkonstlade äventyrsromantik och blir
57

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:03:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dickens/0063.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free