Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
236
gik, kunna emellertid icke så lätt tåla romanens omständliga
framställningssätt, de kräva en starkare sammanknytning.
Genom denna sin koncentration, utan biverk, utan beskrivningar
och resonnemanger, blir därföre H. von Kleists Michael
Kohlhaas, oaktat den förtäljer ett helt levnadslopp, snarast att
betrakta som en novell.
Romanens strängare kompositionssätt har först så
småningom utbildats. Redan i senantiken fanns det romanartade
berättelser, både idylliskt erotiska såsom Longos’ Dafnis och
Chloe, och realistiskt äventyrsartade, »pikareska», t. ex.
Apu-lejus’ Gyllene åsna; men framställningen är här blott en mer
eller mindre fantastisk uppradning av skiftande händelser
kring en eller flera huvudpersoner. Och även i nyare tid
förblev romanens komposition länge rätt lös, utan något
organiskt utväxande händelseförlopp. Ännu på 1700-talet var
det fallet. Så t. ex. med den första (tryckta) svenska
romanen, J. H. Mörks Adalriks och Götildas äventyr (1742), vilken
hör till den mångbandiga, långrandiga typen; den förlorar
sig i beskrivningar och betraktelser av uppbygglig
(uppfostrande) art, och för samtiden ägde den dessutom ett
intresse genom hänsyftningar på personer och händelser
för dagen. Mera enhetligt genomkomponerad var Mörks
andra stora roman Tekla eller den beprövade trons dygd,
som visserligen även den tröttar genom sin avsiktlighet och
sina longörer, men som äger flera förtjänster i yttre och
även inre motivering1). 1700-talet medförde annars ett
betydande uppsving på romanens område, och här framträdde
den s. k. familjeromanen genom sitt intresse för
själsstudium och karaktäristik. Men sentimentaliteten blev icke
befordrande för den plastiska utformningen, och på många
håll upplöstes berättelsen i lyrism.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>