- Project Runeberg -  Dikten och Diktaren /
262

(1912) [MARC] Author: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

262

storhetsverkan. Dessa medeltidens allvarliga skådespel —
mysterier (med stoff ur bibeln), mirakler, moraliteter (med
allegoriska personer), sedan också »profanmysterier» och
historiespel — hade övervägande en moralisk-religiös tendens,
och kompositionen var i allmänhet synnerligen bristfällig,
utan följdriktig uppbyggnad eller enhet i handlingen, men
med inspelande tillfälligheter och omotiverade utvikningar.
En plastiskt utformad personteckning är också sällsynt; någon
gång, såsom i de engelska moraliteterna (Everyman t. ex.),
finner man en finare själsmålning. Däremot tjusas den
nutida läsaren oftare av en älsklig naivetet, likasom stundom
av en uttrycksfull dialog.

I det spanska dramat, vars största representanter voro
Lope de Vega och Calderon, kommer ej heller det tragiska
till sin rätt, enär handlingen icke på ett nödvändigt och
enhetligt sätt genomföres. Blicken på det överjordiska ger
skådespelet ofta en transcendent hållning; och en poetisk
fantasi uppbär stundom dialogen, så särskilt hos Calderon,
Ämnesområdet är också synnerligen stort, framför allt hos
den oerhört produktive Lope, som hämtar motiv ur bibeln,
legenden, sagan, mytologien, historien och det borgerliga
livet. Kärleken och äran (ryktet, samhällsställningen) äro i
de världsliga dramerna handlingens två stora poler — och
så är det ofta än i dag i Spaniens dramatik, som vi se t. ex.
av Echegarays Galeotto. Men intrigens inveckling blev
vanligen huvudsaken; och för att hålla det sceniska intresset
uppe tillgrepo dramatikerna allahanda tillfälligheter, misstag,
förbytningar, likasom spådomar, uppenbarelser och annat
lösligt kram. Det burleska blandas också med det upphöjda: gent
emot hjältens passionerade uppträdande och grandiosa dekla-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:04:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/diktdikter/0270.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free