- Project Runeberg -  Illustrert norsk litteraturhistorie / 6. Det tyvende århundre /
66

(1934-1935) [MARC] Author: Kristian Elster
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Det tyvende århundre. 1900—1933 - Sigurd Christiansen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

66 DET TYVENDE ÅRHUNDRE

ham; hver gang han tror, nu er jeg fremme, nu har jeg sonet, viser det
sig at han har stukket til side en skyld han ikke har villet vedkjenne sig,
— og stenen ruller videre. Om igjen og om igjen inntil leseren er nær
sagt like så pint som Helge, tar han frem sitt regnskap, og om igjen finner
han at det ikke stemmer — inntil han endelig har lidt sig frem til soning
og til døden. Det er rystende, nesten ikke til å lese. Men det er sannhet.
Mens Paul, naturligvis efter kamp og skylderkjennelse, kan legge alle sine
byrder i kirkens skjød, gjennemlever Helge den ensomme protestants sjele-
lige korsfestelse.

En vandring under åket til befrielse for angsten er det menneskene i
Christiansens bøker må vandre. Verdslig lykke er det ikke meningen at
menneskene skal nå — det er i alle fall ikke meningen med livet. Men en
sjelelig lykke, den som heter fred, klarhet, den kan vinnes. Men det tyngste
åk de går under, er ikke skyldfølelsens åk, men dette: skammen ved å
lide urett. Skyld kan sones. Men skam? Det er bedre å lide enn å gjøre
urett, — ja, men ikke så stor skam. Det er kanskje her Christiansen har
sett dypest i det menneskelige sinn. Han har beskjeftiget sig meget med
skamfølelsen, den skam straffen legger på et menneske og som er en del
av soningen, det er den skam Martin lider og bærer. Men langt verre er
det med den skam en føler fordi en lider urett; det er den som ødelegger
bokholder Gren i «Vårt eget liv»; den forfølger også Torkild i «Ved
Golgatha», og det er først da han når utover den at han vinner frem til
soning. Og det er der stadig Helge er for liten, han kan ikke komme over
at livet har voldt ham urett, og han skammer sig over å lide urett; han
synes han blir mindre i verdens øine, han tør ikke vedstå den. Det er først
da han gjennem alle lidelser kan ta op helt fra nytt av, hvad er urett, hvad
er skam, at han når til frihet.

I to av sine skuespill «Offerdøden» (1919) og «En reise i natten» har
Christiansen sett skyldspørsmålet under en annen synsvinkel: I hvilken
grad har et menneske rett til å ta straffen i sin egen hånd? Konflikten
stiller i begge skuespill spørsmålet slik at det kommer til å gjelde om et
menneske noensinne har rett til å ta et annets liv; men egentlig gjelder
det om man overhodet kan overse konsekvensene av sine gjerninger slik
at man tør overta straffen selv. I «Offerdøden» skyter en overspent ungdom
en flanør fordi han gjør en del kur til guttens mor — mere er det virkelig
ikke —, men hans død rammer fryktelig en ung pike som elsker den drepte
og skal ha et barn med ham og som han vilde gifte sig med. I «En reise
i natten» dreper den unge læreren den mann som har voldtatt hans for-
lovede, men skuffes i sin tro på den unge kvinnen for hvis skyld han
dreper, hun holder ikke ensomheten ut og gir sig til en annen, mens han

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:19:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/elster/6/0066.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free