Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 3. Det antike Tragiskes Reflex i det moderne Tragiske
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
153
samme Dialektik i sig som hiint Begreb. He gel be
mærker nu herom, at der gives to Arter af Medlidenhed,
den sædvanlige, der vender sig mod den endelige Side
af Lidelsen, og den sande tragiske Medlidenhed. Denne
Observation er nu ganske riglig, men for mig af mindre
Betydning, da hiin almindelige Rørelse er en Misforstaaelse.
der ligesaa vel kan ramme den antike som den moderne
Tragedie. Sandt og kraftigt er imidlertid, hvad han
tilføier med Hensyn til den sande Medlidenhed: das
wahrhafte Mitleiden ist im Gegentheil die Sympathie
mit der zugleich sittlichen Berechtigung des Leidenden
(Bd. 3, Pag 531). Medens Heg el nu mere betragter
Medlidenheden i Almindelighed og dennes Forskjellighed
i Individualitets-Forskjelligheden, vil jeg foretrække at
udhæve Medlidenhedens Forskjel i Forhold til den tragiske
Skylds Forskjel. For strax at antyde denne, vil jeg
lade det «Lidende", som ligger i Ordet: Medlidenhed,
kløfte sig og tilføie hver især det Sympathetiske, som
ligger i det Ord: med, dog saaledes, at jeg ikke kommer
til at udsige Noget om Tilskuerens Stemning, der kunde
tyde paa hans Vilkaarlighed, men paa den Maade, at
jeg, idet jeg udtrykker hans Stemnings Forskjellighed,
tillige udtrykker den tragiske Skylds Forskjellighed. I
den antike Tragedie er Sorgen dybere, Smerten mindre;
i den moderne er Smerten større, Sorgen mindre. Sorg
indeholder altid noget mere Substantielt i sig end Smerte.
Smerte tyder altid paa en Reflexion over Lidelsen, som
Sorgen ikke kjender. Det er i psychologisk Henseende
ret interessant at iagltage et Barn, nåar det seer en
Ældre lide. Barnet er ikke reflekteret nok til at føle
Smerte, og dog er dets Sorg uendelig dyb. Det er ikke
reflekteret nok til at have en Forestilling om Synd og
Brøde; nåar det seer den Ældre lide, falder det det
ikke ind at tænke herpaa, og dog nåar Lidelsens Grund
er skjult for det, er der en dunkel Anelse herom med i
dets Sorg. Saaledes, men i fuldstændig og dyb Harmoni,
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>