- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
151

(1887) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fogelberg, Bengt Erland - Fohström, Alma Evelina

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

tes. Detta sista jbesök var ett
fullstän-*digt triumftåg, under hvilket konung och
folk täflade om att bringa konstnären sin
hyllning. Det oaktadt längtade han till
Italien, men sjuknade och dog i Triest
den 22 dec. s. å.

Följande konstverk af honom må
ytterligare nämnas: "Amor i snäckan" (1827),
"Karl XIII", staty i marmor (1832),
"Gustaf II Adolf, tre olika eskisser (1833),
"Psyche och Amor", eskiss, "Hebe",
modell, "Baigneuse", modell, "Yenus,
nedstigande i badet", modell, "Krigare,
försvarande sin fana", modell, "Den sårade
Akilles", modell, "Gustaf I", bröstbild i
brons (1827), ’’Tor, bekämpande
Midgårdsormen", eskiss, "Oskar I i kunglig
skrud", "Karl IX", "Karl XI" och "Karl
XII", eskisser m. m.

F:s i hans atelier efterlemnade arbeten
köptes efter hans död af svenska staten
och förvaras nu i nationalmuseum; hans
rikhaltiga och intressanta brefvexling, ett
vigtigt bidrag till samtidens
konstnärshistoria, tillhör hr Chr. Hammer i
Stockholm. F:s förnämsta konstverk hafva
afbildats i ett särskildt praktverk, utgifvet
af Casimir Lecomte, Paris 1856.

F. står under sin tidigare verksamhet
helt och hållet inom kretsen af
Thorvaldsens skola, både genom ämnen och
framställningssätt. Först med "Odin"
banar han sig.en egen väg, som man kan
beteckna såsom den nordiskt nationella;
och med sina tre berömda minnesstoder
har han satt inseglet på denna nya bana,
der det gäiler kraft, individuel hållning
och klarhet, kanske ännu mer än
liniernas och formernas skönhet. I dessa verk
har F. visat sig som en till fullo modern
konstnär, mäktig af ingående studier,
historisk blick och träffande karakteristik,
och de skola utan tvifvel längst bevara
hans minne.

Fohström, Alma Evelina,
framstående finsk operasångerska. Född i
Helsingfors den 2 januari 1856. Föräldrar:
tvålfabrikanten August Fridolf Fohström
och Henriette Sofia Stenqvist. Af
naturen begåfvad med en fin och sonor
stämma och med omisskänliga anlag för
scenen, började hon sina sångstudier åren
1873—1877 i Petersburg under ledning
i af den kända sånglärarinnan fru
Nissen-Saloman, på hvars elevuppvisningar hon
redan gjorde sig bemärkt som en
uppgående stjerna. Sedan hon afslutat sin
[kurs för fru N..-S. afreste hon år 1877
till Milano, der hon af den berömde
Lam-perti och hans biträde, signora Delia
Valle, erhöll den omsorgsfullaste
undervisning i sångkonsten. Efter
hemkomsten debuterade hon på finska operan i
Helsingfors i januari 1878 som
Margareta i Faust, hvarefter hon ytterligare
uppträdde i "Sömngångerskan" och som
Lucia, men begaf sig ännu samma vår
iill Berlin för att tillträda ett]
engage-ment vid ett italienskt operasällskap, som
hyrt Krolls teater. Hon uppträdde här
med utomordentlig framgång under en
månads tid och hennes rykte som
utmärkt sångerska började nu sprida sig
vida omkring. Följande säsong sjöng
hon åter på finska operan, utom i
ofvannämda, operor, äfven i "Linda" och som
Julia i "Borneo och Julia", en afhennes
glansroler. Hösten 1879 tillbragte
sångerskan i Milano under ifriga studier för
signora Delia Valle, mottog derunder
en-gage mentsanbud från flere italienska
städer och debuterade i början af år 1880 i
Beggio i Emilien med lysande framgång
i Bigoletto. Senare på våren sjöng hon
en månads tid på operan i Warschau.
Efter att hafva tillbragt sommaren i
hemlandet, anträdde hon på hösten en
kon-serttourné genom. Byssland och blef
öfverallt, der hon uppträdde, föremål för
den mest entusiastiska hyllning. I
slutet af augusti 1881 begaf sig sångerskan
för tredje gången till Italien, der hon
för det mesta vistades i Milano under
flitigt instuderande af nya operor. Efter
en konsert i Parma fick hon som
belö-I ning mottaga hedersdiplom. Emellertid
var hennes helsa vacklande och satte
ofta hinder i vägen för hennes
uppträdande. Först på hösten 1882 uppträdde
hon åter med den största framgång i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:17:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eurkonst/0155.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free