- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
510

(1887) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sand ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

510

år sysslade han uteslutande med autogra-1
fer samt forskningar för Vestmanlands
regementes historia. Han afled i
Stockholm 1872.

Sand, Maurice Dudevant, fransk
tecknare, målare och skald, född i Paris
1823, son af den berömda George Sand,
idkade till en början måleriet under
Delacroix och utstälde från 1857 några
taflor och teckningar, t. ex. Leander och I
Isabella, Mulåsnedrifvare, Ett torg i Pom- ,
peji (aqvarell) m. fi. Senare egnade han
sig mera åt poesi och romanskriftställeri
och var äfven medarbetare i flera af sin
moders dramatiska arbeten.

Sandahl, Carl Leonard, arkitekt, lödd
1840, har studerat vid konstakademien i
Stockholm och såsom praktiserande
arkitekt lemnat ritningar till Svenska
läkaresällskapets hus (efterombygnaden), Tyska
församlingens d:o, hörnhuset vid
Norrtulls-och Parisgatorna m. fl., samt i landsorten
badinrättningarna vid Medevi och
Ramlösa, ladugårdsbygnaden vid Steninge
(Upland) m. m. På senaste åren har han
samarbetat med prof. Isæus och
gemensamt med honom lemnat ritningarne till
den nya badinrättningen vid Sturegatan
m. fl. bygnader.

Sandberg, 1) Johan Gustaf,
historie-och porträttmålare, föddes i Stockholm d.
13 maj 1782 och blef vid 14 års ålder elev
vid konstakademien, der han dock, i
anseende till knappa vilkor, endast långsamt
gick framåt. Han idkade äfven musik,
och fick genom abbé Voglers försorg
undervisning i klavérspelning. Dessutom
var han två år anstäld vid k. teaterns
dekorationsmålareverkstad, samt gaf äfven
för sitt uppehälle lektioner i ritning och
klavérspelning, så att han var upptagen
hela dagarne, och i följd häraf måste han
i flere år försumma konststudierna. Först
med 1806 kunde han med större allvar egna
sig åt dem, deltaga i akademiens
pristäf-lingar och öfva sig i måleri. Småningom
utbildade han sig dels i figur-, dels i
hästmålning, uppträdde 1809 med prisämnet
J’Karl XII dikterande då bomben slår ned,"
vidare 1810 med en större komposition,

"Frälsarens uppståndelse", samt blef
omsider s. å. agré af akademien. Emellertid
uppstod bland de yngre konstnärer, som
samlades hos von Breda, missnöje med
denlama undervisningen i läroverket, och man
bildade "sällskapet för konststudium", i
hvilket Fogelberg, Sandberg och d. y.
Breda voro de förnämsta medlemmarne.
Detta samlade ovilja öfver deras hufvuden
från akademien, och de unga
konstnärerna utstälde ej vidare der. Först
1815-uppträdde de, men särskildt och utan
kataloger, och s. å. föreslogos de, ehuru
förgäfves, af v. Breda till ledamöter.
Ställningen blef ej bättre, då Sandberg och de
andra framträdde bland de mest
representerade utställarne å Götiska förbundets
utställning 1&18, och då granskningen från
det akademiska hållet med största skärpan
vände sig mot deras arbeten. Emellertid
var detta tillfälle det första då S.
verkligen uppvisade mångsidigheten och
allvaret i sin begåfning. Bland hans
historiska kompositioner märktes en
"Truppdé-filé å Ladugårdsgärdet 1811," utkastet till
en altartafla lör Hvetlanda samt
ritningen-till "Valkyriorna," sedan i olja utförd
1820 (Säfstaholm). Äfven som porträttör
hade han redan nu ett stadgadt rykte.
Oppositionen mot akademien afstannade
också småningom; och 1821 valdes S. till
hennes ledamot och ett par år senare till
vice professor. Nu utvecklade sig hans
I konstnärsskap i sin fulla blomning.
Efter att hafva invigt följden af sina
historiebilder med "Gustaf Adolf vid Stuhm"
(1829, nationalmuseum), utförde han för
j dåv. kronprinsessan "Gustaf II Adolfs
frieri" och "Katharina Jagellonica mottager
Jöran Persson" (1824). i hvilken
tecknin-! gens och kompositionens
ädelhet,ljusdunklet och den varmgula tonen särskildt
berömdes. En annan, icke mindre betydande
sida af sin talang visade han i de för
excellensen Trolle-Bonde utförda "Scen på
| kyrkobacken i V. Vingåker" och
"Midsom-j mardans vid Säfstaholm" (1825,
Säfstaholm), i hvilka en förträfflig teckning,
en qvick och väl afvägd komposition och en
I natursann uppfattning af folktyperna och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:17:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eurkonst/0514.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free