- Project Runeberg -  Fantasiens verldar och verklighetens verldar /
207

(1867) [MARC] Author: Camille Flammarion
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. En kritisk undersökning af de menskliga teorierna, såväl de vetenskapliga och romantiska, som de gamla och nya, angående stjernornas invånare - 3. Från år ett till år ett tusen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

bur icke drömt om andra verldar, och vi äro honom
tack skyldiga för denna uppmärksamhet.

Araberna hade en sådan vördnad för Ptolemei bok,
att de i sin hänförelse kallade henne Almagestes, . den
stora boken, boken framför alla böcker, liksom
hebréerna hade kallat sina heliga böcker Bibel. Man ser
huru orientens kalifer, segrare öfver kejsarne i
Konstantinopel, icke ville afsluta fred med mindre de
erhölle ett manuskript af Almagestes. Under sådana
förhållanden blir det lätt förklarligt hvarför den
religiösa revolutionen, som af Muhamed åstadkoms i sjunde
århundradet, icke berört denna heliga byggnad, och
att den uppfört sitt andliga system på det af den
alexandrinska filosofen grundlagda och sedermera
stadgade system. De kapitel i koran, som äro förbundna
med detta eller det kommande lifvets astronomiska
begrepp, framhålla detta faktum lika väl som dessa
profetens föregifna miraklen att klyfva månen i tvänne
delar, att tvinga solen att skrida tillbaka på
himlahvalfvet, för att tjena Ali, som icke hunnit att afsluta
sin bön. Sourate XVII, Den nattliga Resan kallad,
är sammanskrifven efter Muhameds resa genom de sju
himlarna ända till Guds tron, hvilken resa
verkställdes med tillhjelp och under skydd af engeln Gabriel
på stoet Borak, hvilket af traditionen skildras såsom
en bevingad varelse med qvinnoansigte, hästkropp och
påfågelsstjert. — Begreppet om den fysiska verlden
är detsamma hos det ena folket som hos det andra;
Saracener och kristna räcka hvarandra härutinnan
handen; förebråelsen för okunnighet kan ej med skäl
förevitas någon religion, men väl barndomsåldern, och
då blir den icke längre berättigad.

Vi hafva ännu icke talat om den allmänna bild
hvarunder denna hemlighetsfulla tidrymd, som
innefattas mellan det första och tionde århundradet, visar
sig för oss: om dess bild, sådan den framstår i
legenderna. Under denna tidrymd följa visionerna
hvarandra tätt i spåren, och inflytandet af den kristna

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Aug 14 14:11:50 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fantasien/0213.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free