- Project Runeberg -  Fataburen / 1919 /
6

(1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

överskrida gränsen till ett annat kulturområde på ett håll, en annan på
ett annat.

Den biologiska sammansättningen av ett sådant område
inskränker sig icke till föremålen, den formas av allt, vad till folklig kultur
hör, levnadsvanor, tro, sed, dikt, folkmusik o. s. v. Den från Dalarna,
östra Finland och de övre Donauländerna kända seden att
vid ett visst träd uppsätta minnestavlor över de avlidna
är en kulturbiologisk företeelse knuten till i och för sig
sammanhörande men annars i flera avseenden inbördes olika
kulturprovinser. Och som sådana faller den under
kategorien kulturrelikter. Frågan om sedens ursprungliga spridning
och om dess uppkomst lämnar jag i detta sammanhang oavgjord.

Innan jag går vidare, skall jag anföra ännu ett exempel på
sådana relikter. I Skandinavien träffas ännu rätt allmänt seden att en
ung man, när han kastat sina blickar på en flicka, snidar en sked och
skickar henne som present för att, som det heter, »känna sig före». Seden
återfinnes i Alpländerna, i Bretagne och i Wales. Skedformerna visa den
största inbördes släktskap.[1] I en studie över förekomsten av det
sagomotiv, som ligger till grund för slaktningen av Tors bockar i sagan om
Tors färd|till Utgård, har det uppvisats, att detta motiv förutom i den
nordiska sagan anträffas i Alpländerna, i Bretagne och i de keltiska delarna
av England samt dessutom i Brabant och Gascogne.[2] Exemplet synes
mig även för folkdiktningens vidkommande bjuda till den största
försiktighet vid avgörandet av etnologiska härstamningsfrågor.

I en mark som Europas, där så många kulturer vuxit upp och
vissnat ned, måste ett sorteringsarbete utföras, avsett att urskilja de
olika kulturprovinserna, innan frågan om olika kulturföreteelsers genesis
kan upptagas till slutlig behandling. Smärre kulturprovinser kunna
sedan samlas till större grupper, stundom med helt andra gränser än de,
som utstakas av de hävdvunna föreställningarna om raser och folk. Vid
detta sorteringsarbete måste hänsyn tagas till alla de företeelser, som
bilda beståndsdelarna i den folkliga kulturen, materiella företeelser lika
väl som andliga. Först härigenom erhåller man klarhet i varest det yngre


[1] Lithberg, Friareskedar. Rig II.
Sthlm 1919.
[2] v. Sydow, Tors
färd till Utgård. Danske Studier 1910, sid. 65 ff.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:49:08 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fataburen/1919/0010.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free