- Project Runeberg -  Fataburen / 1919 /
7

(1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

kulturstoffet samlat sig tätast. Olika tiders civilisationer ligga varvvis
sedimenterade i folklivet; på vissa trakter skimra äldre företeelser igenom
den nya färgen, på andra ligga dessa äldre företeelser ännu fullständigt
blottade.

Den metod, som skall föra till en kronologisering av de folkliga
företeelserna, måste i första hand vara geografisk. Och målet är icke
att kunna endast i Europa skönja en kulturell utveckling. På vissa
punkter skall denna kunna knytas an vid utvecklingsfaser av även icke
europeiska folk, och därmed äro vi inne på en ny uppgift, större än de
föregående, uppgiften att vinna klarhet över mänsklig kulturutveckling i sin helhet.

För anknytningar mellan europeisk och utomeuropeisk civilisation
äro de ovan behandlade relikterna av den alla största betydelse, eftersom
de uppenbarligen äro de äldsta.

I ett fall har det varit möjligt att följa, huru en kulturtyp steg
för steg viker från centralare delar av Europa och flyr till mera avlägsna.
I östra och norra Europa förekommer en stor pokalformig mortel av
trä, i vilken säden krossas till mjöl. Ännu på 1500-talet fanns den i
Frankrike; på 400-talet omtalas den som avlagd i Medelhavsländerna,
men vid tiden omkr. Kr. f. var den ännu i användning där. Och i grekiska
och egyptiska framställningar finnes den avbildad i en form, som
stundom exakt motsvarar den, vi ännu fullt levande träffar i Litauen
Kaukasus och Västerbotten.[1] När den vidare anträffas i tyska Östafrika,
då fråga vi oss: har man där självständigt uppfunnit samma redskap
som i Europa, eller har detta i forntiden spritt sig hit exempelvis från
Egypten?

Av en enstaka företeelse kan ingen lösning på detta spörsmål
vinnas. Arkeologerna ha emellertid redan tidigare haft sin
uppmärksamhet riktad på frågan, och ett flertal fakta ha sammandragits, som visa
på gammalt europeiskt inflytande på den centralafrikanska kulturen.
[2]
Från etnografiskt håll skall endast ett påpekande göras. På gamla
bodar eller andra gamla uthus anträffas ännu understundom en


[1] Lithberg, Till allmogekulturens geografi, sid. 23.
[2] v. Luschan, Prähistorische Zusammenhänge zwischen Europa und dem
tropischen Afrika; Korresp. Bl. d. Deutschen Gesellsch. f. Anthr., Ethn. u.
Urgesch. XLII, Braunschw. 1911, s. 65.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:49:08 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fataburen/1919/0011.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free