- Project Runeberg -  Fataburen / 1919 /
99

(1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

visar en ren allmogeprägel. Detta sammanhang har hittills föga
varit beaktat. Ett inträngande i allmogens möbelkonst kan ge
ofantligt mycket till kännedomen om kyrkornas konstinventarium
och dess mästare, liksom kyrkornas säkrare dokumentariska
uppgifter kunna vara till stor hjälp för den som forskar i allmogens slöjd.

Den nämnda nyanskaffningsivern, som började efter 1700-talets
mitt, skapade nu en stor mängd allmogemästare i de norrländska
bygderna. De flesta kyrkornas inredning företer gustaviansk och
nyklassisk prägel; av den stora mängd norrländska allmogemöbler
- mestadels från Ångermanland - som finnas bevarade i museer
och ute i bygden företer det stora flertalet samma karaktär. All
tradition om deras mästare är nu tyvärr oftast död.

Utställningen av kyrklig konst i Härnösand 1912 bragte
emellertid i dagen en hel del prov på betydande ångermanländska
mästares kyrkliga verksamhet.

Bland dessa namnes av Cornell[1]
också Pehr Westman som mästare till altaren i Anundsjö fr. 1780-talet och Tynderö, Medelpad,
1790-talet. På stilkritiska grunder böra väl också till hans arbeten
hänföras altaret i Häggdånger. ävensom arbeten i konstnärens hemkyrka, Högsjö.
Alla kyrkorna utom Tynderö ligga i Ångermanland.

Jag vill ej här fästa mig vid dessa kyrkliga arbeten, endast
påpeka hos dem en utveckling från rena rokokostildrag hos
Anundsjö-altaret med dess svängda ram och dåligt utförda profileurer,
över de rent gustavianska arbetena i Högsjö, till Tynderö- och
Häggdångers-altarnas begynnande klassicism, sidopilastrarna
ha här retat ut sig, profileurerna försvunnit, det är en klassisk renhet
i hela uppbyggnaden. Samma utveckling kan man i stort spåra
inom den grupp av portar och möbler, som jag vill hänföra till
denne mästares verk.

De upplysningar om Westmans liv och leverne jag hittills
lyckats få[2]
äro torftiga. Han föddes 1757 på Hemsön i södra Ångermanland, där
hans fader Jöns Jöransson ägde ett hemman i


[1] Cornell, Snickarkonst och skulptur, i »Studier från Härnösandsutställningen 1912», samt »Katalog, upprättad av Henrik Cornell».
[2] Ur Högsjö kyrkoarkiv samt kvarlevande muntlig tradition.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:49:08 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fataburen/1919/0103.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free