- Project Runeberg -  Fataburen / 1921 /
108

(1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Ynglingalaget. En gengångare i samhället. Av Sigurd Erixon.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

108 SIGURD ERIXON.

hetsåldern låta de hår och skägg obehindrat växa, och icke förr än
de nedlagt en fiende, avlägga de denna ansiktsbetäckning, vilken de
genom förpliktelse invigt till en offergärd åt manligheten». Detta
manlighetsprov föregick således ernåendet av helkarlens värdighet.

Det synes mig som om det också snarast vore invigningen till
denna, som ingått som ett huvudmoment i byarnas vårfester i södra
Skandinavien.

Vid fastlagen firades på Jylland det s. k. gadelamsgillet.1
Ynglingarna tävlade i ridning och lekar, och den som segrade blev vald
till ledare eller gadebasse. Gadebassen tilldelade därefter de tävlande
en flicka, ett »gadelam», som han sedan skulle uppvakta under ett
år. Såsom Hammarstedt påpekat, återfinnes denna fördelning av de
ogifta flickorna i en del andra folkliga vårfester i vårt land, såsom
majgrevestriden,- och även kransgillet på Gottland hör väl egentligen
hit. Samma slags riter ha, såsom Mannhardt3 påvisat, varit kraftigt
utbildade i Tyskland. Redan TJsener4 och Schurtz5 sammanställde
dylika vårfester från olika delar av Europa med ynglingarnas in-

t .

vigningsceremonier. Även i våra bröllopslekar har Hammarstedt2
klargjort motsvarigheter. Westermark6 anför en sed från Skottland,
som är en tydlig parallell. Det är den s. k. handfästningen, som
brukades där före reformationen: //Vid de allmänna mässorna valde
sig männen kvinnor att leva tillsammans med för ett år framåt.
Vid utgången av denna tid ansågos de båda parterna äga fullkomlig
frihet, vare sig att gifta sig eller leva skilda». Även hos primitiva
stammar och en del av antikens folk ha liknande bruk påvisats.7
Till samma kategori måste väl också nattfrierierna8 räknas, även

1 C. Molbeck, Dansk Dialect-Lexikon, 1841, art. gadebasse.

2 Hammarstedt, anf. arb.. i Sv. Landsmål 1911, speciellt sid. 510.

3 Mannhardt, Wald- u. Feldkulte I (1875), sid. 255 ff.

4 Anf. arb.

5 Schurtz. anf. arb. sid. 117 ff.

6 Westermark, Äktenskapets historia s. 78.

7 Westermark, anf. arb. s. 420.

8 Nattfrierierna torde härigenom vinna sin förklaring. Inom en av
åldersklass-indelningen given ram äro de ursprungligen reglerade av ynglingalaget i gemen och
förbundna med mandomsprov och invigningsceremonier Den förklaring P. Geijer
framställt i en uppsats >Zum Kiltgang» i Festschrift fur Eduard Hoffmann-Krayer (Schweiz.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:49:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fataburen/1921/0114.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free