- Project Runeberg -  Chr. Er. Fahlcrantz' Samlade skrifter / Band 6. Afhandlingar i vetenskapliga, kyrkliga och vittra ämnen /
64

(1863-1866) [MARC] Author: Erik Fahlcrantz
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

på begreppet af samhälle, såsom institution. Då den här
historice är theokratismus, framträder den positive såsom
hierarchismus. Den kan ej undgå att göra detta icke blott
thetiskt, utan äfven antithetiskt — emot falska
samhällsprinci-per — så framt ej antithesis redan ligger i sjelfva thesis.

Det användande af termen «theologisk», hvilket Förf. här
tillåtit sig, kan äfven synas sjelftaget, men hvilken annan eller
bättre term var att välja för den åsigt, hvilken Förf. såsom
sin fundamental-öfvertygelse bekänner P Förklaringen, ifall
be-höflig, är åtminstone ej svår. I begreppet af gudomlig
verksamhet på menniskosjälen ligger begreppet af en motsats, af
något som der skall besegras. Sådant lärer ock Skriften och
kallar denna motsats natur, i betydelsen af en, hela menniskans
ande, hennes tanke, känsla och vilja, djupt beherrskande
princip. Under denna naturs inflytelse stå följaktligen äfven de
skarpsinnigaste spekulationer, som mest bära sjelfständighetens
sken och anspråk, och denna inflytelse bevisar sig ock verksam
till den grad, att den naturliga spekulationen antingen i sjelfva
verket icke märker eller icke vill märka det sjelfupphäfvande
resultat, hvartill den skulle komma, om den med trohet följde
tankens lagliga vägar ända till målet. Må det tillåtas att gifva
namnet rationalitet åt denna trohet, hvilken går fram tills
den finner och erkänner, att förlitandet på tänkandets absoluta
rätthet och således pligten att lyda förnuftets sjelf-inneburna
lagar ej kan hafva någon annan grund än tron på deras
gudomliga ursprung, och i och med detta erkänner ett trons rike
ofvan om förnuftet, från hvilket ett högre ljus, en högre
ledning, kan och måste vara oss gifven. Men den af naturen
beherrskade tanken blir otrogen mot sin egen bekända princip,
— nemligen att ej antaga någonting obevisligt — och antager
utan bevis sin egen ofelbarhet. Denna ytterst sjelfupphäfvande
egoistiska förgudning af naturen, såsom tankens princip, må
gema behålla det namn, hvilket den sjelf har valt:
Bationalis-mus, men är irrationalitet. — Den åsigt åter, som anser den
gudomliga lifsprincipen — hvilken, ehuru oändligt sig sjelf

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:17:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fcesamlade/6/0067.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free