- Project Runeberg -  Bidrag till skådespelarkonstens och dramatikens historia /
10

(1890) [MARC] Author: Frans Hedberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Grekernas och Romarnes teater - I. Grekernas tragödie

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Men var hänförelsen stor hos de åskådande
massorna, när dramaturgen och skådespelarne stodo på
höjden af förmåga att rätt återgifva sina uppgifter, så
var också kritiken lika omedelbar, som skoningslös, när
de misslyckades. Som bevis därpå meddelas, att en
af Athens namnkunnigaste män, den store talaren och
statsmannen Aeschines, då han som ung uppträdde i
Sophocles’ skådespel Oinamaos, blef grundligt
uthvisslad i Kollytos, strax utanför Athens portar och
stenkastades ut från skådeplatsen; — ett missöde som han
sedan under loppet af sitt offentliga lif fick höra talas
om både sent och tida af sina politiska motståndare.

Mången skall kanske finna en motsägelse däruti att
Greklands lefnadslustiga folk firade sina Dionysosfester
med sorgespel; men förklaringen ligger här nära till
hands. Icke ens under dess himmel blomstrade en evig
vår; hösten kom med förintelse af allt det blomstrande
och liffulla, som nyss hade klädt och sirat naturen.
Därför blandade sig sorgetoner i den yrande glädjen,
därför manade tragödien till allvar, därför påminde det
dystra skådespelets blodiga offer om gudens egen
undergång, på samma gång som det uttalade naturens eget
hopp om återuppståndelse uti det muntra satyrspel som
afslutade festen.

Det gamla Grekland hade tre stora tragöder:
Äischylos, Sophocles och Euripides, hvilka hvar i sin
stad bidrogo till den kraftiga uppblomstringen af sitt
fäderneslands dramatiska konst, och hvilka därför också
stå som ett odödligt tretal i dramatikens och
skådespelarkonstens historia,

*


2.



Aischylos föddes i Elevsis år 525 före Kristus.
Sagan omtalar en händelse från hans ungdom. Han
vaktade en natt sin faders vingård, och med tankarne

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:28:39 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fhbts/0022.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free