- Project Runeberg -  Bidrag till skådespelarkonstens och dramatikens historia /
172

(1890) [MARC] Author: Frans Hedberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

utan att hafva behöft öfverlefva sig själf. Genom hans
anderika svärmeri, hans höga sedliga tendens, hans
genomträngande tankeflykt, hade det ideala dramat
träffat folkets hjärta och gjort den weimarska skolans
exklusiva och lärda riktning populär. Detta hade aldrig
lyckats för Goethe ensam, ty hans arbeten tilltalade då
endast en trängre krets, och det är därför icke utan
skäl som man på den vackra platsen i Weimar ställt de
båda skalderna hand i hand, delande den lager, som det
tacksamma fäderneslandet tillerkänt dem båda, liksom
de i lifstiden delade arbetet och de varma
förhoppningarna om dess frukter.

6. Ny-romantikerne, Ödestragöderne och Schillers
efterhärmare. (1800— 1820.)

Medan Goethe och Schiller uppbjödo all sin
förmåga att bereda rum åt det idealistiska, och Iffland och
Kotzebue med förenade krafter arbetade för det
borgerliga dramats införande på Tysklands scener, saknades
icke försök att göra äfven det romantiska skådespelet
med sina motiv från riddartidens och sagans område
samt sin efter spaniorernas mönster tillskurna, obundna
teknik och sina skiftande scenerier inhemskt på de större
skådeplatserna. De flesta af nyromantikernas, bland dem
Schlegels och Tiecks stycken voro likväl så obundna
och formlösa både i sedligt och dramatiskt hänseende,
att de med största svårighet lämpade sig för ett
offentligt uppförande, och huru mångfrestande än den tidens
teaterledare voro, träffar man knappast mer än ett af den
riktningens stycken, nämligen SCHLEGELS lo, på tidens
spellistor, hvilka däremot snart upptagas af ZACHARIAS
WERNERS mystiska, ödestragediernas egendomliga
företeelse invigande, 24 Februari, Wanda och Dalens söner
samt MtJLLNERS Skulden, där slumpen eller ödets blinda’
hugskott drifvas till det yttersta, och där de handlande

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:28:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fhbts/0186.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free