- Project Runeberg -  Jul / 2. bind. Julemørkets Löndom. Juletro, Juöeskik /
308

Author: Henning Frederik Feilberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

308 H. F. FEILBERG

kastes hen på ageren med de ord: »det er for Jøden af
Upsala, det skal han have til sin hest juleaften!« (Møen).
Endnu kunde i denne sammenhæng nævnes, at i Dan-
mark de for den kommende sommer fæstede høstfolk ind-
bydes til jule-, nyårs- og kongeaftens nadver i bondegår-
den. Samme skik kendes fra Gotland. I Nordtyskland
og England bringes der offer til frugttræerne i haven. Men
alt dette. synes mig ikke klart nok til derpå at bygge en
teori om et juleoffer til jordguder, at de skal fremme sæ-
dens spiring og frugtbarhed. Måske har man i den tid,
da slige offerskikke blev rådende, slet ikke haft vintersået
korn i Norden, men kun kendt sommerkorn; det var da
naturligt, at offeret blev gemt til sæden om foråret blev lagt.
Altså: offermåltidet til de døde, som har været alminde-
ligt blandt barbariske folk, og som Græker og Latiner
ligeledes frembar, er ikke blevet bragt ud af verden, da
folkeslagene blev kristne. Folket har holdt fast ved sine
gamle begravelsesskikke og gennem århundreder trodset
alle forbud fra den kirkelige styrelse. Man har vedblevet
at stille tændte lys og mad ud på gravene; om skikken i
hjemmene er det vanskeligt at sige noget. Der er så mel-
lem 800—1000 efter Kristus kommet den tid, da rester af
den gamle hedenske dødsfest har fået anerkendelse ved
indførelsen af den kirkelige Allehelgens- og Allesjælesfest.
Nu fremtræder lys og ofre af spisevarer på gravene som
kirkelig vedtægt. Det dækkede bord, der i hjemmet frem-
sættes til de døde, bliver efterhånden ej blot tålt, men
familiernes sædvanlige skik, når kirkeklokkerne ringer Alle-
sjælesfesten ind. Hovedtrækkene ved denne fest bliver da
følgende, en ligefrem indbydelse finder ikke sted til de
døde, men:
1. de rejser sig af deres grave i efteråret og søger deres
forskellige hjem;
de modtages dær med pyntede stuer, lys, varme, mad,
drikke, opredte senge;
3. sporene af dem sés i udstrøet aske og sand;

Ro

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:30:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fhfjul/2/0320.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free