- Project Runeberg -  Folklig Kultur / 1940. Årgång V /
250

(1940-1942)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Pär Lagerkvist

Av ARNE STRÖM

Pär Lagerkvists diktning är väsentligen
en avspegling av hans ständiga,
oftast ångestfulla sökande efter en livstro.
Hans dikt behandlar alltid de högsta,
livsavgörande frågorna och detta med en
storslagenhet och en lyrisk intensitet,
som skänker den en särställning inom
modern svensk litteratur. Få svenska
skalder ha haft en så stark
inspirationskälla i kampen för en livsåskådning
som Lagerkvist. — Detta gäller hela
hans produktion, utom den tidigaste
ungdomsdiktningen, som huvudsakligen
har estetiskt intresse; han var då
sysselsatt med att under inflytande av det
kubistiska måleriet skapa nya litterära
uttrycksmedel. Men med diktsamlingen
Ångest (191G) fingo de formella
spörsmålen träda tillbaka för det djupa
andliga krisläge vari diktaren vid denna tid
befann sig, och detta verk är utan
tvivel hans första stora litterära insats.

*



Bakgrunden till Ångest är världskrigets
skräckfyllda värld, vars
ångeststämningar diktaren tolkar på ett gripande
sätt:

Ångest, ångest är min arvedel,

min strupes sår,

mitt hjärtas skri i världen . . .

Nu styvnar löddrig sky

i nattens grova hand,

nu stiga skogarna

och stela höjder

så kargt mot himmelens

förkrympta valv.

Hur hårt är allt

hur stelnat, svart och stilla!

o

\ ngesten har dock djupare rötter än
^»-kriget. Lagerkvists självbiografiska
roman Gäst hos verkligheten visar att
han redan som barn upplevde tillvaron
som något hårt och skräckfyllt, en
känsla som världskriget endast
ytterligare förstärkte. Men som en motsats
eller snarare ett komplement till
livsångesten står ända sedan barnaåren en
lika intensiv livsbejakelse, och mellan
dessa egendomliga ytterligheter svänger
Lagerkvists diktning. I Ångest
förhärskar skräcken inför tillvarons mörker,
och de ljusare stämningar, som någon
gång framskymta, äro även de präglade
därav.

Det går knappast att i Ångest eller de
närmast följande verken, dramerna
Sista mänskan (1917) och Den svåra
stunden (i Teater 1918) spåra några
försök att utforma en livsåskådning, det är
med känslan diktaren reagerar. Snart
skulle emellertid det problem, som
dominerat Lagerkvists senare diktning,
frågan om livets mening, träda i
förgrunden. Det skedde med Kaos (1919), ett
arbete vari han sammanfört ett drama,
några prosastycken och en samling
dikter.

I dramat Himlens hemlighet, härskar
grubblet; en ung man söker livets
mening men finner endast förvirring och
mörker och störtar sig slutligen ut i den
svarta rymden. Grubblets resultat
uttryckes av en av skådespelets groteska

.250

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:32:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/folklig/1940/0258.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free