- Project Runeberg -  Folklig Kultur / 1940. Årgång V /
380

(1940-1942)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Maxwell Anderson

Av NILS BEYER

Det är i Amerika vi nu skall finna
teaterns förnyelse. Och som alltid
kommer förnyelsen från de stora
dramatikerna, som ger skådespelarna nya
uppgifter, fyller scenerna med nytt liv och
ger publiken ett nytt livsmod.

Tjugutalet var Eugene 0’Neills epok.
Men på trettiotalet är det en annan
diktare, som kommit i förgrunden, och som
på de sista åren blivit det stora aktuella
namnet även i svensk teater. Han heter
Maxwell Anderson. Hans yppersta
skådespel har redan uppförts hos oss:
"Winterset" spelades 1936 på Göteborgs
stadsteater och togs upp i år på Nya
teatern i Stockholm (under resp. titlar
"Natt över New York" och "Grå
gryning"), "High Tor" har givits på
en riksteaterturné av Olof Molander
("Drömmarnas berg") och vidare har på
Dramatiska teatern spelats "The Masque
of Kings" ("Mayerlingdramat") och "Key
Largo" ("Morgondagens män"). Den
stora biopubliken har också fått stifta en
flyktig bekantskap med hans
dramadiktning genom filmen "Mayerlingdramat",
som dock var en banalisering av
skådespelet —• och vidare genom den
överdådiga Caprafilmen "Mr Smith i
Washington", vilkens fabel var inspirerad av
Maxwell Andersons satiriska lustspel,
"Both your houses", som 1933 renderade
honom Pulitzerpriset, Amerikas förnäm-

sta litterära utmärkelse. Filmen betydde
en grundlig och för övrigt utomordentligt
skicklig omarbetning av innehållet — i
pjäsen blir den demokratiske idealisten
besegrad av de politiker han ger sig i
kast med •— men den radikala tendensen
var i alla fall ytterst Maxwell Andersons.

Filmen "Winterset" fick vi däremot
inte se. Den var en kongenial
omdikt-ning i bild av dramats på en gång
poetiska och brutala effekter. Dygdens
åldrande väktare i filmcensuren hade
ingen förståelse för dess gripande
skönhet.

Förteckningen över i Sverige spelade

stycken av Maxwell Anderson är
emellertid inte slut med hans stora dramer
under trettiotalet. Han introducerades
redan 1929 på Stockholms teatrar, men
den dramatiker vi den gången lärde
känna, hade inte mycket gemensamt med
den nuvarande diktaren.

Född 1888, samma år som 0’Neill,
hade Maxwell Anderson först vid
trettiofem års ålder börjat sitt dramatiska
författarskap. Men han utvecklade sig raskt
till succésförfattare. Ett av hans allra
tidigaste stycken, "What Price Glory?",
skrivet 1924 tillsammans med Laurence
Stallings, en amerikansk journalist, som
varit ute i kriget, var den första
krigspjäsen, som fick en verklig internationell

380

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:32:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/folklig/1940/0388.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free