Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. Det sublima
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Det sublima. 47
pä en stor byggnad), medelst hwilka fantasiens mätande föres
- framåt, utan att dock kunna sammanfatta dem till ett helt;
, derigenoln försättes man i den illusion, att fortsättningen icke
har något slut «). Rumtnets olika dimensioner werka olika:
höjden än lugnt upplyftande, än hotande, djupet oroligt sla-
kande, bredden widgande och längtan-wäckande. — En annan
positiv form, som bildar öfwergängen till den negativa, är»ett
rum, fyldt af en fä stor mängd föremål, att denna mängd synes
oändlig (t. ex. stjernhimmeln). Det är wäl närmastdetta be-
stämda rnm, som synes. mig oändligt: men under det- jag räk-
nar förelnälen,«och, ehuru oförmögen att räkna dem, dock fort-
sätter, sä wäxer mängden utöfwer detta bestämda ruin; dä synes
intet rum mig tillräckligt nog, de enskilda kropparne förswinna
i den oändliga raden och med dem hwarje bestämdt rum, och
föreställningen, att de bestämda rummen förswinna i den oänd-
liga ntsträckningen, wäcker en ångest, en swindel, som griper
känslan. — Detta föret öfwer till den negatiwa formen, som
är det tomma. En bestämd orts relativa tomhet — ty ett
absolut tomt finnes icke —- werkar dels hotande gen-om den
föreställningen, att det oändligt rum-uppfyllande, hwilket icke
af nägot rum har nog, skulle kunna bryta fram; dels elegiskt,
om rummet nemligeu tydligt och Lgenom en mängd af menniskan
begagnade föremål, som deri sinnes, erinrar om forna, nu för-
swunna inwänake (t. ex. Pompeji). Med denna senare känsla
förenar sig dä föreställningen derom, att, liksom detta slägte
förswunnit, så förswinner slägte efter slägte, att således det,
som fyller rummet och genom sin tillwan ligger till grund
för hela rums-kategorien, är ett förgängligt, är underkastadt wer-
-lingen att blifwa till och förgås. Härmed gär dä rums-känslan
öfwer i tidskänslan3 ty tiden är inbegreppet af denna oänd-
liga wexling
b. Det sublima i tiden. Den positiva formen inträder,
dä ett föremål synes hafwa warit till sä mycket längre än alla
«) Isr. Esth. Syst. Del. I. sid. 33.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>