- Project Runeberg -  Framställning af de förnämsta Esthetiska Systemerna / Andra Delen. Vischers system /
244

(1869) [MARC] Author: Gustaf Ljunggren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 8. Bildhuggarkonsten

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

244 Bildhnggarkonsieu.

tiva momentets inträdande. Men det blir icke det herskande;
känslans glödande ström swalnar och lägger sig lugnad i gestal-
tens fasta former; då konstnären öfwergår till skapande, krystat-
liserar sig den ioartna floden i den fasta och hårda bild, som
han bestående och orörlig uppställer. Detta är ett fastnande i
det objektiva, är sträng objektiv bestämdhet; och med denna är
det subjektiva i harmonisk enhet. Wi finna det åt hivad håll
wi än wända oß. Hos konstnären äro wärma och nyktert mä-
tande köld till lika delar blandade. Konstwerket framställer li-
kaledes ett inifrån och utåt rörligt subjektin lis, men hos hwil-
ket i det ögonblick, då det wille gå ut ur sig och gå öfwer i
annat, en plötslig förstening inträdt, som afslitit de trådar,
hwilka förbundo det med den omgifwande och äskädande werlden,
så att det står skildt från alla relationer till omgifningen, skarpt
och strängt i sig afslutadt. Likartadt är äfwen det intryck, detta
werk wäcker; i intrycket ingår liksom i konstnärs-stämningen
wärme och köld, rörelse och lugn i lika delar; konstwerket will
begripas, innan det kan njutas. Hos konstnären, i konstwerket
och i dcß intryck är sälunda det subjektiva försänktidet objektiva,
och båda i lika delar blandade; och wi kunna sålunda sätta
bildhuggarkonstens inre wäsende deri, att den är en ren jern-
wigt a·f subjektivt och objektivt, ett rent medium
emellan den i strängaste mening bildande och den
sensitiva fantasien.

As fastheten och hårdheten och den derigenom betingade
skärpan i konturer, af färglööheten och fränwaron af all om-
gifning. af det afmätta och orörliga,af den nödwändiga sparsam-
heten i antalet af de sigurer, som till ett helt kunna samman-
ställas, — en sparsatnhetslag, som gör att plastiken nödgasideu
enskilde figurens framställande se den deß wäsende bäst motswa-
rande uppgift, — af allt detta följer, att denna konst har högst
inskränkta medel att upptaga det fula och upplösa detta i det
fruktanswärda eller i det komiska. Hon kan derföre endast
direkt idealisera; med andra ord, hwarje enskild ge-
stalt måste wara skön. — Men hwarje konst har sin qva-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:43:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fornamesth/2/0252.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free