- Project Runeberg -  Framställning af de förnämsta Esthetiska Systemerna / Andra Delen. Vischers system /
270

(1869) [MARC] Author: Gustaf Ljunggren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 9. Målarekonsten

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

270 - Målarekonsien.

att mälarekonsten går utöfivcr plastikens gräns, ty bon drager
inom sitt gebit mera än plastiken förmår; hon återgifwer antydande
äfwen sådana enskildheter-, hwilka för ögat så förlora sig i det
lilla, att det blott ser dem i massor (t. er. blad och gräs,weck,
hår m. m.), och just detta obestämda kan teckningen äfwen obe-
stämdt återgifwa. Dertill kommer widare, att måleriet äfwen
skall gifwa ett sken af djupet och har derföre att framställa kroppar
i de olika förändringar och förminfkningar, hwilka deras gestalt
och storlek synas antaga allt efter som de wika tillbaka från en
bestämd synpunkt: förkortningen i det enskilda och linear-
perspektivet i det hela. Läran derom är en gren af mathe-
matiken, med hwilken målaren måste wara förtrogen. Dock här,
som wid anatomien, måste konstnären blott tillegna sig det wä-
sentliga för att omsätta det inlärda i en fri, till instinkt blif-
wen färdighet, i hwilken all bismak af lärdom är förfwunnen.
Teckningen kan dock afsöndra sig från de andra momenten och
uppträda sjelfständigt som s kizz. Denna form egnar sig bäst
för sådana konsttalanger, hwilka äro starkare i uppfinning, än
i utförande, samt för sådana ämnen, uti bwilka iden liksom
genombryter den fasta kroppen och hwarest det helas öfwerwä-
gande andlighet icke fördrager den fulla realitet, som färgen
stänker, (t. ex. ämnen nr Dantes "Divina Commedia" eller ur
Göthes "Faust"); äfwenså passar den för sådana ämnen, i
hwilka formstönheten är wigtigare än uttryckets innerlighet, ss.
scener ur Homerus

Det andra momentet af det konstnärliga förfarandet är
anbringandet af ljus och skugga. Med ljus och skugga må-
ste konturerna fyllas för att gifwa skenet af full utsträckning i
rummet. Äfwen detta moment kan nndwara färgen och antaga
en wiß sjelfständighet dels som utförd teckning, dels som fram-
ställning med flytande medel (tusch o. f. w» äfwen oljefärg:
grått i grått) och widare i kopparstick, trädsnitt och stentryck.
Den rikedom, som genom ljus och skuggsförhållanden förlänas
bilden, gör att här flera begrepp komma att beröras, hwilka
först, då bilden förbindes med färgen, kunna fullt klart framstå.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:43:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fornamesth/2/0278.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free