Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
— 3i —
og jordens beboere staar alleslags aander, spøgelser og
troll, som øver sin gode eller onde indflydelse paa
menneskene. Ofrene ydes mest de onde af aanderne,
for at gjøre dem blidere, og mellemmændene mellem
menneskene og aanderne er trollmændene.
Aanderne er efter vestafrikanernes tro delt i tre
klasser. Først er det de store, mægtige aander i
skogene, i fjeldene, i hulerne; dette er aander som selv
presterne eller trollmændene aldrig ser, men som har
stor magt over menneskene. Den anden klasse bor i
bomuldstrærne og i alskens træskaaler og kjørler; den
tredje bor i de amuletter eller trolldomstegn en bærer
paa sig, eller som er opreiste ved veiene eller i
landsbyerne, og denne slags aander har magt til at opfylde
ønsker, f. eks. skaffe folk børn, naar de ingen har og
ønsker sig et, eller afverge onde planer.
Et høiere religiøst syn viser sig hos dem som
tilbeder naturens kræfter, f. eks. ilden eller stjernerne,
regnet eller maanen. Vandet er ogsaa ofte gjenstand
for tilbedelse. Den store indsjø Viktoria-Nyansa er
hellig for de omboende stammer; ligeledes
Sambesi-flodens mægtigste fosser. Dyr og planter, særlig
skadelige dyr og kjæmpestore trær, som baobabtræet,
tilbedes i næsten alle negerlandene. I slangerne mener
kafferne at deres høvdingers aander bor, og næsten alle
de østafrikanske stammer tilbeder slangen. Da fisk
ligner slanger, er det forbudt at fange og æde den*. I
* Den bekjendte sulu-kaffer Moses, som en tid var elev ved missionsskolen
i Stavanger, svarte altid, naar der blev budt ham fisk: „Moses ikke
spise slanger."
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>