Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
- på samma - sätt kunna ses igenom fingrarne med
88 När och
Fjärran.
till åstadkommande af ändring i strafflagen och får
utskottet följaktligen hemställa, atthr Waldenströms
motion. icke må till någon riksdagens åtgärd föran-
leda.
Vär press har emellertid upptagit denna frå-
gas öde på samma sätt som engelska pressen, då en
liknande fråga var före i England. Vär press har
förbigått henne med tystnadens vältalighet.
Hvarföre? Det undrar mer än en;
Amalie Skram och »Albertine», Fru Skram
har skrifvit en brochyr om Albertine, hvilken redan
utkommit i tvinne upplagor hos Huseby "& ko.,
Kristiania,
Fru Skram lemnar först en vältalig kritik öf-
ver boken såsom ett fullindadt konstverk och ut-
trycker sig sedan bl. a. om dess etiska betydelse
på föjande sätt:
»De, som ha sett på dessa fallua kvinnor som
på odjur i menniskobamn — och hvem af oss har
icke det? — som föraktligt. utskum, hvilket faller
långt utom gränsen af det man spiller en tanke och
ännu mindre medlidande på, skola måhända efter
läsningen af denna bok få en.skymtaf insigt af, att de
helt enkelt äro menniskor, likasom vi andra, att’dessa
olyckliga varelser utgingo ur naturens hand med
måhända lika så många förutsättningar och möjlig-
heter till att föra en nyttig och hederlig tillvaro
som en hvar af dem) hvilka hela sitt lif ha i bög-
färdig trygghet suttit bakom goda lefnadsvilkors häg-
nande skyddsmurar ;. .
Ar det då verkligen nödvändigt att bränn-
märka dessa kvinnor på ett sådant sätt? Men män-
nen då? Det är ju männens efterfrågan och behof,
som möjliggör sådana förhållanden Albertine är on
representant för.
Det är ju männen, hvilka locka och föra dem
ut på den väg, der det slutar med denna gränslösa
förnedring. :
Vid dessa kvinnor häftar den skymfliga be-
nämningen sköka. Men männen då? Männen göra
sig ju skyldiga till alldeles detsamma, lefva med
dem, göra sig till ett kött med dem, utan att detta
faktum på minsta sätt försvagar deras anseende,
utan att det i något afseende länder dem till skada
ifråga om namn och rykte, utan att det rubbar deras
ställning en hårsmån derifrån de stodo förut; till
och med om de hela lifvet igenom fortsätta samma
lefnadssätt, ifrån att de äro pojkar, ungdomstiden,
äktenskapet och -enkemansståndet igenom, ända in i
den senaste ålderdomen. Hvarföre skulle det icke
kvinnor? Männen kunna ju vara bra och duktiga
medborgare, utmärkta äkta min, kärleksfulla fäder,
bjelpsamma - vänner och iälskyvärda medmenniskor,
fastän de i könsligt afseende ha det möjligast fria
spelrum, Hvarföre-skullo då inte detsamma kunna
gälla för kvinnorna? Det gamla pratet om, att kvin-
nan är en så ömtålig planta, att hon tar större skada
än mannen af att öfverskrida kyskhetens och sedlig-
hetens gränser, ir för länge sedan befunnet vara ett
ohällbart intyg. Dessutom tror ingen längre på en
sådan der öm hinsynsfullhet från det starkare kö-
nets sida gentemot det »svagare», Erfarenheten be-
rättar något annat och den är pålitligare än! lösa
påståenden. "Erfarenheten motbevisar äfven den of-
van anförda hypotesen. Det har gifvits exempel
på att så kallade: offentliga fruntimmer ha blifvit
goda, trofästa, duktiga och sjelfappoffrande hustrur.
Men vill man kanske säga, det är den skil-
naden, att kvinnorna sälja sin kropp. Det är det
som inte kan tålas, utan att de offentliga myndig-
heterna kontrollerande inskrida, så må derpå svaras
med en fråga: Hvar består den moraliska skilnaden
af att vara säljare och köpare?
»Albertines i England. Förläggaren, bokband-
lare: Huseby påtänker att låta trycka boken omigen
i England.: Boken sättes i Norge, men. då polisen
har inlagt förbud om steorotyperingen, blir det blott
taget matricer af typerna och och dessa matricer
blifva sända till England för att stereotyperas der
och tryckas.
På ett »Kvinliga framstegsföreningens» möte
i Köpenhamn diskuterades religionsundervisningens
aflägsnande -från skolan. é
Hr folketingsman Hansen, Olstykke, gjorde in-
ledningen till diskussionen - medels ett föredrag i
frågan, hvari han framhöll, att den konfessionslösa
skolan vore den lämpligaste, alldenstund skolans
och hemmets religiösa uppfattning ofta stodo i strid
till hvarandra, hvilken både barn, föräldrar och lä-
rare hade men af.
Det vällyckade föredraget, som af den talrika
församlingen åhördes med det djupaste intresse, ef-
terföljdes af.en särdeles liflig diskussion, i hvilken
kvinnor af de mest olika religiösa åskådningar del-
togo. Stämningen var öfvervägande för religionsun-
dervisningens fullständiga utestängande från sko-
lorna. Några damer önskade, att religionsundervis-
ningen bibehölls i folkskolorna, men icke som tvångs-
ämne, hvarken för lärare eller lärjungar.
Med anledning af herr Borgs motioner har
lagutskottet beslutit skrifvelser till kongl. maj:t, att
myndig kvinna skall kunna inväljas dels i fattig-
vårdsstyrelsen dels i skolråd.
++
»FRAMÅT> utkommer. den 1 och 15
i hvarje månad. Prenumeration kan ske
hos hrr. bokhandlare och genom postverket.
Pris: Kr. 3: 50 för år, postarvode 35 öre.
Lösnummer: 25 öre. Annonspris: Kr. 20
för hel sida. - Del af sida betingar: mot-
svarande del af pris. Annonser mottagas å
»Framåts> annonsbyrå, Kwngsgatan 60, alla
hvardagar kl. 12—1 e. m.
I redaktionsangelägenheter hänvände
man sig till frk. Alma Åkermark, 2:dra
Långgatan 40, Göteborg (träffas. tisdag och»
fredag 1-—2 e. m.)
Göteborg, Wald. Zachrissons Boktryckeri, 1887
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>