- Project Runeberg -  Framtiden. Tidskrift för fosterländsk odling / Ny följd. 1. årgången. 1877 /
337

(1868) With: Carl Fredric Berndt von Bergen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjette häftet - Muhammed och Islam enligt nyare forskningar. Af A. F. Åkerberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MUHAMMED OCH ISLAM ENLIGT NYARE FORSKNINGAR. 337
marna, emedan nyss nämda nationalhelgedom — Kaabah — var belägen på
dess område och den sålunda var denna helgedoms väktare; för det andra blef
denna stams dialekt det herskande språket, emedan alla stammarna, såsom nyss
nämdes, möttes på dess område för att pröfva sin förmåga i skaldskap och
talekonst.

Sådana voro det arabiska lifvets ljussidor; men det hade äfven sin mörka
sida. Araberna på den tiden betunno sig i ett tillstånd af upprörande barbari.
Den ursprungliga enkelheten i sabgeismen — denna dyrkan af himmelens här-
skaror — hade urartat till en dyster, bilddyrkande polyteism; dryckenskap,
spel, spådomskonst, månggifte, mord och ännu värre laster hade bland dem hun-
nit till en fruktansvärd mognad. Fäder brukade stundom begrafva sina döttrar
lefvande. Detta omenskliga bruk tillintetgjordes först af Muhammed. Kaabah,
arabernas förnämsta helgedom, innehöll icke mindre än trehundra femtio afgu-
dar, bland dem den ryktbara svarta stenen, som sades hafva fallit ned från
himmelen och ursprungligen hafva varit hvit, ehuru den nu svartnat genom an-
däktiga men syndiga dödligas kyssar. Men trots denna grofva afgudadyrkan,
fans dock på bottnen af arabernas medvetande en monoteistisk princip, i hvil-
ken låg fröet till Islams dogm om Guds enhet. Det fans äfven vid sidan af
de sabeiske eller afgudadyrkande araberna, en mängd judiska kolonier i Ara-
bien, och äfven kristendomen bekändes af många stammar.

Midt ibland detta folk framträdde Muhammed. Hans historia är i kort-
het den följande.

Han föddes den 20 April 575 e. Kr. och hörde till huset Hashim, en
af de ledande familjerna inom Kureish, den förnämsta af de mekkanska stam-
marna. Hans fader Abdallah hade dött före hans födelse, och hans moder
Aminah dog medan han ännu var barn; han uppfostrades af sin morfader Abd-
al-Muttalib, som på sin dödsbädd anförtrodde honom åt hans morbror Abu
Talib. Sina tidigare år tillbragte han, liksom Moses och David före honom,
med att vakta får och boskapshjordar i öknen; och detta ensliga lefnadssätt i
förening med ett nervöst, retligt lynne inverkade utan tvifvel i hög grad på
hans karakter och utvecklade hos honom dessa visionära anlag, som så märk-
bart yppade sig under hans scnare lefnad. En nyare forskare, Sprenger, har
slösat en stor medicinsk lärdom på att leda i bevis att Muhammed var behäf-
tad med en hysterisk åkomma, som efterhand öfvergick till anfall af epileptisk
natur. Visst är, att hans lidande var af samma slag, som det grekerna be-
nämde »den heliga sjukdomen» och som judarne trodde härröra från demonisk
besatthet. För öfrigt var han tystlåten och grubblande och stod i rykte för
sträng redbarhet. Man kallade honom »Al-Amin», »den på hvilken man kan
förlita sig».

Alldenstund hans egen förmögenhet var mycket liten, till och med för
en arabisk yngling, sökte och fann han anställning såsom förvaltare hos en rik
enka vid namn Kadidja, med hvilken han sedermera gifte sig. Hon var fem-
ton år äldre än han; men under de tjugufyra åren af deras äktenskap tog Mu-
hammed, tvärtemot det vanliga bruket hos sitt folk, iogen annan hustru. Om
denna återhållsamhet härrörde af tillgifvenhet för hans maka och välgörerska,
eller af den omständigheten, att Kadidja bibehöll rättigheten att förfoga öfver
sin egendom och icke ville tillåta honom att förstöra den genom att ingå andra
förbindelser, kunna vi knappast afgöra; men vi äro med Bosworth Smith be-
nägna att antaga den för Muhammed fördelaktigaste tydningen. Säkert är
emellertid, att efter Kadidjas död hans kärleksförbindelser voro så många
och så otyglade, att de väckte förargelse till och med bland hans lärjungar

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Nov 10 20:38:04 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/framtiden/1877/0341.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free