Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjette häftet - Tidsbilder från Frankrikes kyrka. Af Claes Lundin
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
men anden är en och samma i den presterliga vidskepelsens
historia.
Vår tid beiinner sig onekligen, hvad den religiösa frågan
beträffar, uti en brytning, som väl må kallas revolutionär. FÖrflutaia
århundraden hafva äfven haft sådana brytningsperioder, men, såsom
denna tidskrifts utgifvare har yttrat i den ofvan omnämnda
afhandlingen: »striden bär i våra dagar, märkbarare än någonsin,
det slutliga afgörandets prägel. Det är en strid mellan tvenne i
ett och allt motsatta verldsåskådningar, af hvilka den ena icke
kan ega bestånd vid sidan af den andra». Den ena af dessa
verlds-åskådningar är den reaktionära, den tillbakahäUande, som äftas
att fasthålla former, ur hvilka den lifgifvande anden för länge
sedan flyktat; den andra ser förtröstansfullt mot framtiden och
söker sanningen, för att under en ständigt fortgående utveckling
korama fullkomligheten så nära som möjligt. Den ena
representeras af Rom, vare sig »Rom i Rom» eller Rom litet hvarstädes.
Den andra är Roms oförsonlige motståndare, den fitia forskningen.
Det är en väldig strid mellan forntid och framtid, väl fortjent af
vår uppmärksamhet. Den som vill i ordets högsta mening lefva
och ej blott vegetera, tvekar icke att deltaga i striden. Den slappa
likgiltighetens »dolce far niente», förkastligt hvarhelst det påträffas,
blir rentaf föraktligt, då striden gäller mensklighetens och den
enskildes ojemförligt vigtigaste lifsangelägenhet: frihet och sanning
i fråga om det religiösa.
Under sådana förhållanden är det med glädje man finner det
nutidens Frankrike har icke blott osmakliga reliker att bjuda på
och krass vidskepelse hos en genom jesuiter fördummad
landtbe-folkning, utan också män, som förstå vår tid och ej tveka att
föra dess talan, oförskräckta kämpar för förnuft och samvetsfrihet.
Striden är kanske ännu icke i det landet kommen längre än till
början, men denna början förtjenar hela vårt deltagande. Det är
isynnerhet rörelserna inom sjelfva den katolska kyrkan som äro
af stor betydelse. Om de män, som redan framstått såsom
frihetens försvarare och visat att deras samveten äro dem dyrbarare
än påfvens bud, icke komma att sjelfve utföra det stora verket,
förbereda de dock otvifvelaktigt ett reformationsarbete af vidsträckt
omfattning. Hafva de ännu icke kommit så långt, att de inse det
en försoning mellan katolicismen och friheten är omöjlig, synes
deras verksamhet dock blifva ett förberedande arbete i den
syftningen.
Den ryktbare Lamennais, utgifvare af tidskriften L’Avenir,
hade omsider kommit till nyssnämnde insigt Sin djerfva krigs-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>