Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet, Juli - Ytterligare rörande kronologien af Jesu lefnad. Af N. W. Ljungberg
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
som förlägger beskattningen dels inom 37:de året efter slaget vid
Actium, hvilket går från September år 5 till September år 6 e. C.,
dels inom Archelai 10:de regeringsår, som begynner med våren år
G1). Att Quiriniu8 äfven under sitt förra Syriska ståthållarskap
skulle halva verkställt en dylik beskattning, saknar allt stöd i de
historiska källorna; och man kan derföre ej undgå den förebråelsen
mot Lucas, att han förvexlat de båda legationerna med hvarandra
och hänfört till den förra hvad som rätteligen hör till den sednare.
Ty evangelistens mening kan icke vara den, att Jesus verkligen
föddes under det sednare af Quirinii bägge Syriska ståthållarskap,
emedan han emellan Johannes Döparens och Jesu födelse allenast
antager en tidrymd af omkring 6 månader, (1, 36) samt låter
Johannes’ moders hafvandeskap inträda ännu under Herodes den
Stores regering (1, 5. 24), hvilken slöts på våren år 4f. C.1 2) Häraf
följer, såsom sagdt, att Jesu födelse är af Lucas förlagd till
Quirinii första Syriska ståthållarskap. Vi böra nu tillse, huruvida en
något närmare bestämning af tidpunkten är möjlig.
Enligt l:sta Krönikebokens 24 kap. hade David indelat
pre-stema i 24 skiften eller klasser, hvar och en med sin föreståndare.
Den 8:de af dessa klasser benämndes efter Abia (1 Krön. 24, 10.
Nehem. 12, 4), och till denna klass hörde Johannes Döparens fader
Zacharias (Luc. 1, 5). Hvardera prestklassen förvaltade
tempel-tjensten i 7 dagar och aflöstes efter sabbatens utgång af den
näst-följande. För hvarje klass begynte alltså tjenstgöringen ånyo efter
förloppet af 168 dagar (7 x 24 — 168). Enligt Talmud Th. 29,
1 tillträdde den l:sta af dessa prestklasser sin tempeltjenst i året
för Jerusalems förstöring, d. ä. år 69 e. C., med 9:de Ab(=Loos).
Följaktligen bör denna 9:de Ab vara en Söndag, och detta är äf-
1) Den afvikande bestämningen Bell. Jud. II, 7, 3, enligt hvilken Archelans redan
i sitt 9:de regeringsår blef afsatt, synes öfverensstäinma med Dio LV, 25. 27, der den
Judiske konungens afsättning bänföres till konsulerna Aemil. Lepidus och L.
Arrun-tius, hvilka i verkligheten tillhöra år 5 e. C.; men då Josephus Vita c. 1
sammanstämmande med Ant. Jud. XVII, 13, 5 talar om Archelai 10:de regeringsår, så synes
dessa ställens auktoritet böra fälla utslaget.
2) Herodes’ tronföljare Archelans iakttog först 7 dagars sorg efter sin fader, och
etraxt derpå är den Judiska påsken — d. v. s. 14 Nisan — inne (Jos. Ant. Jud. XVII,
8, 4 och 9, 3). Den 14 NisAn år 4 f. C. faller på 15 Mars, hvadan sista möjliga
tidpunkten för Herodes’ död är 8 Mars. Den månfö^mörkelse, som timade åtminstone
några månader före Herodes’ död och under samma natt, då hnfvudmännen i ett mot
Herodes stiftadt upprorsförsök bestraffades genom att lefvande brännas (Ant. Jud. XVII,
6, 4), kan alltså omöjligen vara den hittills antagna af 13:de Mars år 4, utan måste
nödvändigt identificeras med den, som enligt Largetean inträdde år 5 f. C. d. 15 Sept.
kl. 10 t. 17 m. eft. ra. Jerusalemisk medeltid.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>