- Project Runeberg -  Tilbake til fremtiden /
151

(1945) [MARC] Author: Sigrid Undset
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Japan en passant - V

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

151
som holder til her i tusentall — og stanger sine gjester,
hvis de syns de ikke får nok godbiter — og blev våte
inn til skinnet. Så i bilen igjen og videre, forbi templer
som tusmørket allerede begynte å suge inn i skogsdypet,
forbi grågrønne enger der en frise av blekbrune dådyr
gresset langs muren av svarte kryptomeriar og furu
trær, over hvelvede broer med fossende 3ni2belHer
under. Og tilbake til stasjonen nede i bven. Va!:ekter
synes en, dette må være noe en har drømt — og ønsker
en kunde få lov til å drømme det omigjen.
I Norge har vi alltid vært stolte av vår gamle tre
bygningskunst. Minst i ett årtusen, — fra vikingtid til
langt ut i det nittende århundre — har vi bygget skib,
hus, kirker av tømmeret i våre skoger. Det langvarige
og intime kjennskap til materialets naturlige beskaffen
het og alle muligheter hadde efterhvert utviklet et hånd
verksmessig mesterskap som er uten make i hele Europa.
Fortroligheten med emnet førte til den sikkerhet i sma
ken som preget våre vikingskib, våre fiskerbåter, våre
gamle trekirker og våre bondegårder. Det var morsomt
å se i Japan, i noen av de eldste bygningene jeg så der
borte, hvordan løsningen av de konstruktive oppaver i
trearkitekturen der fra først av har vært forbausende lik
de tilsvarende norske, — eller rettere sagt, det var vel
naturlig at de måtte bli det. Men utviklingen i Japan
har ført til rikere og mere varierte former. Klimaet har
sikkert hatt en hel del a si. Det har tillatt japanske arki
tekter å utforme de konstruktive deler av treverket til
dekorative ledd i byggverket, — i Norge blev folkets lyst
til å skjære ut og farvelegge drevet innendørs. Og i Japan
er huset og haven i mere enn tusen år blitt opfattet som
en enhet, åpne verandaer og tynne panelvegger som kan

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 03:08:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fremtid/0153.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free