- Project Runeberg -  Frey. Tidskrift för vetenskap och konst / 1842 /
2

(1841-1850)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

förkunnande och utbrédaude voro förknippade. Småningom har
likväl äfven inom kyrkans område, taget i dess vidsträcktaste
omfång, det naturliga medvetandet, till följe af förståndets
obenägenhet mot allt, som det ej kan förklara, trädt i ett allt mera
fiendtligt förhållande till det i Bibeln förekommande underbara.
Men såvida detta naturliga förstånd, till följe af ett fastare eller
lösare samband med ett religiöst intresse, ej kunnat eller velat
förneka den religiösa högheten och förträffligheten af de
bibliska« berättelser, i hvilka det underbara framträder, samt
följaktligen önskat kevara deras trovärdighet oantastad, har det
sökt att på ett nalurenligt sätt förklara sâmmanhanget af de
underbara tilldragelser, som i de bibliska urkunderna omtalas.

Detta är den theologiska rationalismens förfarande,
genom hvilket den trott sig äfven inför det rent naturliga
förståndet kunna åt den historiska Christendomen rädda
anseendet af förnuftighet och sanning. Det otillfredsställande i
detta bemedlingsförsök har cmedlertid i nyaste tider kraftigt och
segfande blifvit ådagalagd t af båda de partiers kämpar, h
vilka rationalismen sökt att försona. Det har blifvit ådagalagdt,
att de såkallade naturliga forklaringarne — obe räkna dt
deras oförenlighet med de bibliska Författarnes tydliga otettitag
— öro äfven för det naturliga förståndet föga mer antagliga,
än de bibliske Författarnes egna meningar. Ty ota maa oek
genom dessa sökta förklaringar lyckats att tillhakaträoga det
öfvernaturliga, så liar deremot sammanhanget genom dem
blifvit på ett vidrigt sätt konslladt och onaturligt, da, det
lyckliga sammanträffande af bidragande omständigheter, som i
dessa förklaringar för ut sättes, vore, såsom riktigt blifvit anntörkh,
ett slumpens Under, i sjelfva verket ingaluuda begripligare
eller sannolikare, än det, såsom Försynens Under, i ilen
förklarade berättelsen verkligen framställda.

Vi anse domen oåterkalleligen ocb på grundade skäl
vatra fälld inom vetenskapens område öfver detta ytliga försök
att med det naturliga medvetandet försona Christendoatefe,
genom alt göra denna sednare helt naturlig. Domen, gement*
saibt fälld af supranaturalismen ooh naturalismen, är: *tt
på Christendomens historiska form är med tre» på Under
så oupplösligen förknippad, att den ena ej utai^ deq apdra

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 03:10:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/frey/1842/0008.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free