Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Arb naturens «tora «Umdki iU- och raddaingsamdcl, och
bland dem fridrat vafttoet, dcona rörliga ml« Substans, or
hvars «köto alla lefWaade viten fram gitt, och i förtrolig
um-gingelie med hvilken de «kola utveckla« ocb frodas. O««
brist, som i aaledhing haraf ligger deri9 att genom ett blott
en gång.skoeOde öfvergjutande med vatten nigon ame«
räddas, korrigerar det i större vyer gestattende lifretljtlf^ i det
vil ingen finne«* «om inskränker’silt brak af vatte«» tilldenaa
enda ging.” Bittre ia do kristaa, msnarförf., förstodo
emellertid hednaverklens folk att använda dopet* eller ”den
fria n&deos universella medel.” Ända in i Petrarcas tidehvårf,
beter det, sig man stranden längt kort betaekt med en
herr-lig skara af fruntimmer i desköna voro till en del smyokade
med doftande kransar och tvättade de hvila/hinderas oeh
ar-marnei «trimmen* Sfidaat behagar förf* oeh h«a synes tro,
”att i en framtida renare sedlighet deekraaker, «om aa
it-skilja köaen i frän k varandra I da hsäsf, der aatnrea«
yppig-bet kommer 4111 åskådning, skeln falla” Si«. v.l Lika vackert
prisa« landskspsdopet, eller njutningen *f en ekoa nejd i
.«firen« skrud osed sina killins lundar» herg oek dalfcr, och
§l*t-ligen mnlldopst, cllcr de IrpL skofiarne malli, med kvilka den
döda kroppen;.vige« vid grafven. Efter natnrens panegyrik
kommer i §i 20 oa nmi tuar den. amnkkana. Nigra1 af do
storverk’, bon genod» upprepade anetriogniogar ionaätt
åstadkomma, uppräknas, ocb Ghristus tttwes slson ens tor välgörare,
fit hvilken man redaa tidigt var> betänk tpiattgenem en
helig måltid bringa ett offer. Naturligt»« mäste härvid alla
sakramenterliga å sigter om en Qbristi.fteella närvaro undaurödjas;
dassa hafva ej funnits i den fildata kyrkan ocbfiro of Luther
ondast bibehållna låfom ea kathelsk -‘qvarlefva*); Vi skola
helt . enkelt förbjelpa kvarandra till den naturliga .njutnings*
af mat och dryck* och sålunda:,; genom att i ett rent sinne
fraternisera vid en gämeusamaaåltidsåsst, ”prisa både Q«4
och oss” «amt ”myeket glädja och indirekt frälsa” hvarandra.
Hvad återstår aa eliter natar ochmeonieka* frågaa vid
bfir-jaa af kap* om iyrfaw, der for&a poetiska hfinryekniog aår
mor spets*. ”Pkilosopkerna svare r med en mani. intet! Man
litom o «a gå till berge ta fat, der ruinen «tär, och lågggoss
under bokarne« «kagga under de blommande rosenbuskarna $
hir är behagligt: dernere* gir stora vägen fram* bvgrpi en
och annan resvagn rollar förbi, oeh till höger, nedom de gula
*) Ref. vill ej med någon vederläggning af bryt* f8rf;s egen
tankegång. Fflif. kan sjelf öfvertyga sig om sitt misstag i slvll detta som
ii minga andra dogmatiska stycken, nr hvilket kamnendiam I
dogm-bietorisn bau L c bagar.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>