- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Tiende Bind /
208

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Indtryk fra Polen - VI. Polens romantiske Literatur i det nittende Aarhundrede - II. Den polske Romantik bestemt ved Folkekarakteren, den europæiske Romantik og den politiske Situation. Særegne Synspunkter for Modsætningen: Klassisk og Romantisk. Dyrkelsen af Napoleon og Byron. Forhold til Shakespeare og Dante. Landflygtighedens Indvirkning paa Forfatternes Følemaade

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

208 Indtryk
fra Polen

ligt religiøst som kunstnerisk Præg. Nationalitetens
Grundtanke, som gennemtrænger Alting hos dem,
omfattedes med en i sit Væsen religiøs Inderlighed,
og Kampen for den opfattedes som en Pligt af religiøs
Natur.

Saaledes er det gaaet til, at den polske Poesi i det
romantiske Tidehverv, der i udvortes Henseende giver
et saa ufuldstændigt Billed af Landets og Folkets
Tilstand, taget i sin Helhed udgør en Art moderne
Bibel, et gammelt Testamente med Dommeres og Profeters
Bøger, med patriarkalske Skildringer (som vi møder
dem hos Rzewuski eller i Pan Tadeusz), med Salmer
(som Krasinskis), af og til med Fremstillingen af en
Judith, af en Makkabæerkamp eller af en pestslagen
Hjob, og nu og da med en Kærlighedens Højsang, mere
usanselig, men langt svagere i Klangen end det gamle
Palæstinas.

Det Hele kan under Et betragtes som en Samling
nationale O pbyggelsesskrifter.

Tydeligst antager Literaturen denne Beskaffenhed fra
det Tidspunkt af (1830), da det polske Folk næste
Gang fatter Haab, rejser sig og knuses, og da dets
unge Slægt sendes til Sibirien, dets Digterslægt
udvandrer, saa vi faar tre Arter polsk Literatur,
de Bortsendtes, de Landflygtiges og Hjemmets.

Langt fra at synke i Polakkernes Øjne bliver Polens
Sag fra dette Øjeblik af for dem den hellige Sag,
Landet det hellige Land, Folket Blodvidnefolket,
Frihedsfolket, der lider for hele Menneskeheden. Den
sindbilledlige Betydning, man engang havde givet
Napoleon som Folkenes Frelser, faar nu Polen selv, kun
at Billedet Straaler i endnu mere brændende Farver.

Stephan Garczynski skriver under Kanonaden af
Warszawa’s Skanser:

«0 mit Folk! Som Frelserens Saarede Hoved for evigt
paatrykte et Slør sit blodige Billed, saaledes vil
du, mit Folk, indpræge hele denne Slægt det blodige
Billed af din Skæbne. Denne Slægt vil du slynge ud
i Ansigtet paa Europa, som udslyngede du Veronikas
Slør og ni an vil læse din Lidelseshistorie paa dens
Aasyn. Og den Tid vil komme, I Europas Folkeslag!,
hvor Eders Øjne og Tanker vil være som fasttryIlede
til det blodige Billede af den korsfæstede Nation. >

Saaledes udraaber ogsaa Abbeden i anden Del af
Mickiewicz’s Dziady under sine store Syner, som
udtrykker Ruslands, Frankrigs, Prøjsens og Østerrigs
Holdning overfor Polen:

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:17:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/10/0212.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free