Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Indtryk fra Polen - VI. Polens romantiske Literatur i det nittende Aarhundrede - V. Den politiske Situation bestemmer alle Æmners Behandlingsmaade. Synspunktet for Elskov og Had, Datter- og Moderfølelse. Forholdet mellem den Enkelte og Folket, mellem Geniet og Omverdenen, mellem Følelsen og Fornuften, Forholdet til Religion og Filosofi
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Indtryk fra Polen
239
Revolutionens Kampdigter 1831, Mickiewicz’s Yndling
og Efterligner, den af dem alle, der som Lærling
af Hegel personligt synes at have fjernet sig mest
fra Kirketroen, i sit Hovedværk Waclaw vel lader
Helten angribe Munke og Præster med haarde og vilde
Ord, men dog saaledes, at Religionen lades urørt
af Angrebet. Han bebrejder Munkene, at de dræber
Tænke-Evnen og Handlekraften ved deres Lære, men
selv tror og beder han; det er ikke i Forstandens,
men i Følelsens Navn, at han erklærer sig for vokset
fra de kirkelige Former.
Garczynskis Haab eller Ønske som Menneske og Digter
var at bringe sin Følelses Verden i Harmoni med sin
Fornuft, at udsone Hjertets Rige med Aandens. Den
fjerde Sang af hans Waclaw, betitlet Videnskaben,
viser at han ikke sora den tyske Tænker, hvis
Lærling han var, saa Frelsen og det højeste Liv
i Tanken og dens Udfoldelse til Videnskab. Først
Omslaget fra Teori til Praksis, Begejstringen, der
fører fra Tankeliv til Handling, synes ham at have
Menneskelivets fulde Sandhed i sig. Alene under Kampen
for praktiske Idealer ophørte efter lians Op/attelse
Modsætningen mellem Følelse og Fornuft at være en
Strid. Og Digterens personlige Forkærlighed befandt
sig, som det fremgaar af Digtet og som det var at
vente, ikke på a den overlæggende Forstands men paa
Begejstringens Side.
Vi møder endelig det samme Karaktertræk hos
Slowacki, endog hvor han i Beniowski har sit store
lidenskabelige Udfald mod Jesuiterne. Han gaar her saa
vidt, at han foretrækker et Fædreland uden Fremtid
for et Fædreland under Jesuiter-For-mynderskab. Han
overvælder Rom, ja endog Paven med Haans-ord, men han
er saa langt fra at drage selve Kristendommen som
Aandsmagt i Tvivl, at han tilraaber Polen: Korset,
det er din Pave!
Udbruddet kunde ikke være mere betegnende for hine
Dages Følelsesliv. Den polske Præst var ved Oprøret
1831 med Krucifikset i Haanden gaaet i Spidsen
for Tropperne og var i Virkeligheden den Magt, der
knyttede Menigmand til Uafhængighedens Sag. Men denne
Katolicisme var ikke Roms. Thi da i samme Aar det
forsmægtende Polen, bedende om Hjælp, rakte Haanden
ud mod Paven, henviste denne Polakkerne til Czaren,
krævede Lydighed og Underkastelse af dem og stemplede
den polske Rejsning som Rebellion. Derfor kunde ogsaa
uden Modstand fra Pavens Side i 1833 den tvungne
Omvendelse af de unerede
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>