Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Indtryk fra Polen - VI. Polens romantiske Literatur i det nittende Aarhundrede - VI. Hos Hoveddigterne Mickiewicz, Slowacki og Krasinski to Grundmotiver: Udmaling af Grusomheder og Udsyngen af Forhaabninger. Hævnens Poesi hos de første Digtere, Kærlighedens Poesi hos Krasinski
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Indtryk fra Polen
253
Par gamle sorte Heste for, og bag paa staar en Tjener
med en Lygte. Det er Cæsarernes Efterfølgere! sige
Masinissa. Irydion hader ikke mere Kristendommen,
hvis Skæbne nu synes ham saa sørgelig som fordum
Grækenlands.
Tilsidst hører Irydion en Røst, som tilraaber ham:
«Gaa Nord paa i Kristi Navn, og stands først i
Gravenes og Korsenes Land. Du kan kende det paa dets
Krigeres Tavshed og dets Smaabørns Sørgmodighed. Du
kan kende det paa de Fattiges brændte Hytter og de
Landsforvistes ødelagte Paladser. Gaa derhen og bosæt
dig mellem de nye Brødre, jeg giver dig. Det skal
være din anden Prøvelse. For anden Gang skal du se
din Kærligheds Genstand gennemboret og i Dødskamp,
og tusinde Sjæles Lidelser vil rummes i dit Hjerte.*
Moralen er altsaa denne: Hvad det gjaldt om i
Templernes og Cypressernes Land er det samme som
det, hvorom det gælder i Gravenes og Korsenes Land,
ikke det at bekrige sin Fjende med alle Midler,
men at overvinde ham ved aandelig og sædelig
Overlegenhed. Krasinskis atter og atter forkyndte
Lære er den: ikke at vente bedre Tider af det Onde,
vi kunde ønske at tilføje vor Fjende, men af det Gode,
vi udvikler i vort eget Sind. Hvad han ræddes for,
er den Gift som Trældommen fremavler og udskiller
i Sjælene. For ham er Sibirien, Knut og Pinsler
den langt ringere Ulykke i Sammenligning med at
Folkeaanden forgiftes i Hævntørst.
Vi har altsaa denne Grundmodsætning: *
Hist Fortvivlelsens Hensynsløshed, som godkender
Alt, blot det rammer Tyrannen: Grazynas Gerning,
Wallenrods Bedrag og Forræderi, Almansors Pestkys,
Kordjans Mordforsøg.
Her, paa samme Tid som Paskiewicz hersker i Warszawa,
en Stemme, der advarer mod det ufrugtbare Had, og
som, da man svarer den med Spot over dens Fejghed,
nøjes med atter og atter at henvise til Stræben efter
en højere Kultur for gennem aandelig Udvikling og
Lutring at overstraale og saaledes overvinde Fjenden.
Der gives to ledende Lærdomme i Livets Kamp. Den
ene er jordisk, den anden aandig, den første har
de nærmeste, den anden de fjerne Følger af en
Handling for Øje. Den første lyder: Da Livet er
fuldt af Rædsler, saa gør din Fjende uskadelig ved
at tilintetgøre ham. Dertil er alle Midler gode. –
Den anden lyder: Da Livet er fuldt af Rædsler, saa
formindsk deres
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>