- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Tiende Bind /
409

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Indtryk fra Rusland - Iagttagelser og Overvejelser - VIII. Den russiske Presse. Aviser og Maanedsskrifter. De nulevende ældre og yngre Talenter. Originaler i Videnskab og Literatur. Det russiske Publikum, dets Modtagelighed - IX. Kunsten. Russisk Ejendommelighed og Tilegnelsesevne i Arkitektur og bildende Kunst. Bygningskunstens og den religiøse Billedkunsts Historie. Malerkunstens Udvikling fra Katharina til vore Dage; Brylof, Ivánof, Kramskoj og Rjepin. Skulpturen, Antokolski. Kunstindustrien. Slægtskab mellem Kunstens og Literaturens Udviklingsgang

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Indtryk fra Rusland
409

med en Inderlighed og tilegnes med en Heftighed og
Andagt som andensteds kun af Undtagelserne.

Alt, hvad der kan læske den brændende
aandelige Tørst, indsuges som Dugdraaber af et
udtørret, forsmægtende Jordsmon.

IX

Vi havde kørt ud til et stort Beværtningssted udenfor
Moskva for at høre Zigøjnersker synge og se dem
danse. - De kommer flokkevis med Slægtens Høvding
i Spidsen, ledsagede af deres mandlige Slægtninge,
ind i Værelset, hvor man sidder og spiser ti! Aften,
og istemmer saa en Række vilde, besynderligt klingende
Korsange. Enkelte af de unge Piger danser, en Dans,
der intet Europæisk har ved sig, en Dans, som kun
kræver en Kvadratalens frit Rum mellem Stole og Borde,
idet Danserinden paa den snevre Plads bevæger enhver
Fiber i sit Legeme under tilsyneladende Ro. Denne
Pantomime som er Hvirvel paa Stedet, er asiatisk
eller afrikansk. Sangen derimod, som Russerne finder
saa stor Nydelse i at høre, barbarisk som den lyder,
er mindre oprindelig. Er end enkelte af Melodierne
virkelige Zigøjner-melodier, saa er Massen af Sangene
dog russiske Folkesange, som Zigøjnerne har tilegnet
sig og gjort til deres, Og det Sprog, hvori de synger,
er russisk. Øjensynligt har den russiske Bondes
musikalske Smag, de russiske Folkevisers poetiske
Ejendommelighed afsat sit Præg endog paa denne saa
upaavirkelige fremmede Races Aand, saa Russeren, der
søger til Zigøjnerne som til det med ham Uensartede,
det Fremmede og Nye, ubevidst her genfinder ikke
lidet af sit Eget.

Det var denne Tanke, som den sære Sang og Dans først
fremkaldte hos mig, og da den var udtalt, gav den ved
en Ideforbindelse Anledning til Samtale om russisk
Ejendommelighed og Tilegnelsesevne i Arkitektur og
bildende Kunst, som satte mange Tanker i Svingning og
nu efter et Aars Forløb bringer mig til efter Evne at
gøre mig Rede for Ruslands kunstneriske Originalitet
i Fortid og Nutid.

Tidligst røber Russerne Oprindelighed i
Bygningskunst. Medens Skandinaverne tilhugger Træet
for at bygge deres ældste Bjælkehuse, hober Russerne
Træstammerne ovenpaa hverandre

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:17:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/10/0413.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free